آرشیو چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۶۳
بورس
۸

قطر پیشرو در توسعه بازار صکوک

براساس آمار منتشر شده در مرکز مالی قطر (QFC)، این کشور به عنوان فعال ترین ناشر اوراق صکوک معرفی شد که توانسته سرمایه گذاران مختلفی را از جهان، بخصوص در آسیا به خود جذب کند.

هیثم السلاما، رئیس مرکز مالی قطر در کنفرانسی با همین موضوع در این خصوص گفت: انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی زیرساخت های فیزیکی و اجتماعی کشور و همچنین خاورمیانه نقش بسیار پررنگی را ایفا کرده است و از طریق انتشار این اوراق توانستیم نیازهای کشور را برآورده کنیم.

وی در این خصوص گفت: ایجاد یک بازار با زیرساخت های مطمئن برای اوراق اسلامی یکی از نکات کلیدی است که قطر می تواند از طریق آن سرمایه گذاران خارجی را با پتانسیل بالای این بازار آشنا کند.

السلاما در کنفرانس «اوراق قرضه، وام و صکوک در خاورمیانه» به این مورد اشاره کرد که پتانسیلی بسیار قوی در بازار صکوک وجود دارد و با توجه به جمعیت مسلمانان در دنیا که رو به ازدیاد است می توان انتظار داشت این بازار نیز بزودی با توسعه و تکامل همراه خواهد شد.

با وجود توسعه بازار صکوک، السلاما در این خصوص گفت: کشورهای زیادی صکوک را به کدهای مالیاتی خود اضافه کرده اند، بخصوص این که بازارهای مالی اسلامی و اوراق صکوک یکی از بازارهای شفاف و اوارق اسلامی بسیار مورد توجه است.

وی در این خصوص ادامه داد: صکوک به عنوان یک اوراق بهادار سود بیشتری را در مقایسه با اوراق بهادار دیگر عاید سرمایه گذار خود می کند. از این رو بیشتر کشورهای اسلامی برای رواج بهتر بازار سرمایه خود باید کدهای اوراق صکوک را وارد دستورهای مالیاتی خود کنند. این در حالی است که صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود در خصوص اوراق صکوک بیان کرد: بازار سرمایه اسلامی و اوراق مبنی بر دستورات اسلامی با رشد بسیار چشمگیری روبه رو شده است و به نظر می رسد وسعت این رشد و توسعه بتواند در بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار باشد.