آرشیو یک‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۰۱
سلامت
۱۳
امداد

دانستنی های مهم از سرطان سینه

فاخره بهبهانی

سرطان سینه می تواند هر دو جنس زن و مرد را گرفتار کند، اما شیوع این سرطان در زنان بیشتر از مردان است. برای این که بدانید با بروز چه علائم و تغییراتی در سینه باید به پزشک مراجعه کنید و راه های درمان و پیشگیری از آن چگونه است، نکاتی را مورد توجه قرار می دهیم.

سرطان سینه در نواحی مختلف از قبیل مجرای پستان، غدد شیری و غیره رخ می دهد.

علائم سرطان سینه در افراد مختلف متفاوت است و بعضی افراد هیچ نشانه و علامتی از خود نشان نمی دهند، اما علائمی که ممکن است نشان دهنده ابتلا به سرطان سینه باشد عبارتند از: شامل احساس توده یا سفت شدگی در قسمتی از سینه، لمس توده در زیر بغل، ترشحات خون آلود یا خروج سایر ترشحات غیر از شیر از پستان، تغییر در اندازه و شکل یکی از سینه ها، سوزش یا فرورفتگی پوست سینه، فرورفتن نوک پستان یا درد.

دلایلی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد بچه دار نشدن، شیر ندادن، سن بالا هنگام تولد اولین فرزند و درمان های طولانی مدت هورمونی است.

زنانی که در خانواده شان سابقه ابتلا به سرطان سینه و تخمدان وجود داشته، خطر بروز این بیماری در آنها بیشتر است و خانم هایی که پیشتر مبتلا به سرطان سینه بوده اند، احتمال عود در آنان وجود دارد.

افرادی که سینه آنها بافت متراکم تری دارد خطر بیشتری تهدیدشان می کند.

زنان چاق و آنها که پس از یائسگی چاق شده اند و کم تحرک اند و آنها که از الکل و سیگار استفاده می کنند، ریسک ابتلا به سرطان سینه در آنان زیادتر است.

روش های درمان این بیماری به یکی از طرق مطرح شده انجام می شود. با جراحی بافت سرطانی را خارج می کنند. از شیمی درمانی برای کوچک کردن یا کشتن سلول های سرطانی استفاده می کنند. با قطع دسترسی سلول های سرطانی به هورمون ها، جلوی رشد آنها را می گیرند. سلول های ایمنی بدن را برای مقابله با سلول های سرطانی تقویت می کنند یا با اشعه های پرقدرت اقدام به کشتن سلول های سرطانی می کنند.

با این که راهی قطعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد، اما با راهکارهایی می توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. ماموگرافی منظم، ورزش، نخوردن زیاد غذاهای فرآوری شده گوشتی، مشورت با پزشک در زمان مصرف داروهای هورمونی، شیر دادن فرزندان از سینه و در صورتی که سابقه خانوادگی یا ژنتیک ابتلا به این بیماری را دارید با تجویز و نظر پزشک متخصص از داروهای ضداستروژنی یا سایر داروهایی که ترشح استروژن را کاهش می دهد یا کم می کند، استفاده کنید.