آرشیو چهار‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۰۵۱
اقتصادی
۵
یادداشت

مقطوع النسل کردن حسابرسی با درجه بندی موسسات

هوشنگ خستویی (رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره)

در قانون مالیات های قبل از انقلاب ماده ای بود که به شوخ طبعی نام آن را ماده ایران ناسیونال نهاده بودیم؛ چون در متن ماده برای برخورداری از معافیت شرایطی درج شده بود؛ مانند اینکه کارخانه در 30 کیلومتری تهران باشد، بیش از چند هزار نفر نیروی کار داشته باشد و... که فقط در ایران ناسیونال موضوعیت می یافت. حالا آیین نامه طبقه بندی موسسات حسابرسی شاید فقط در دو موسسه غیرخصوصی مفهوم می یابد که نیازی به نام بردن از آنها نیست.

می گویند سفیدپوستانی که بعد از کشف آمریکا وارد آنجا شدند، در زمان جنگ های انفصال با نهایت لطف خود داروهایی به سرخ پوستان اصیل آنجا دادند که از بیماری های منطقه ای در امان باشند؛ اما این داروها در حقیقت موجب مقطوع النسل شدن افراد می شد.

به همین طریق در استرالیا برای محوکردن ساکنان بومی موسوم به «اوی جینیو» آنها را با مسکرات آشنا کردند و به صورت رایگان هم به آنها دادند؛ به طوری که هم اینک حضوری بسیار کم در جامعه داشته و نسلی منگ و الکلیک از آنها باقی مانده است.

به تصور غالب حسابداران نیازی به استفاده از ابزارهای بایوتکنیک دارویی نیست. با همین ابزارهای درجه بندی موسسات و تداخل بی منطق در امور حسابداران رسمی و ندیدن مقاومت به زودی نسل حسابداران رسمی را هم کاهش خواهند داد. فقط به قول هم وطنان شیرازی ام، «خواهش می کنم صبر بدید».