آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۷
سلامت
۱۳
دانستنی های سلامت

با نشانه های بیماری سلیاک آشنا شوید

مترجم: صدف دژآلود
منبع: healthline.com

سلیاک اختلالی است که بر اثر خوردن گلوتن (گلوتن نوعی پروتئین است که در غلاتی مانند گندم، جو، اسپند و چاودار یافت می شود) موجب ایجاد پاسخ ایمنی شدید در بدن و بروز التهاب و آسیب به روده کوچک می شود و با مشکلات گوارشی و کمبودهای تغذیه ای همراه است. در ادامه قصد داریم به معرفی مختصر 9 مورد از شایع ترین علائم ابتلا به این بیماری بپردازیم.

1 اسهال

مدفوع شل و آبکی، یکی از نخستین علائمی است که مبتلایان به سلیاک پیش از مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری تجربه می کنند. مطالعات نشان داده است اسهال بیشتر مبتلایان در همان روزهای اولیه درمان اندکی بهبود پیدا می کند، اما میانگین مدتی که طول می کشد تا اسهال ناشی از سلیاک برطرف شود، حدود چهار هفته است.

2 نفخ

سلیاک موجب التهاب در دستگاه گوارش و ایجاد علائمی مانند نفخ و سایر مشکلات گوارشی می شود. همچنین مطالعات نشان داده است مصرف گلوتن در برخی غیرسلیاکی ها نیز می تواند به مشکلات گوارشی بینجامد.

3 گاز اضافه معده

گاز اضافه معده یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی در مبتلایانی است که هنوز اقدام به درمان سلیاک نکرده اند. البته، گاز اضافه معده ممکن است بر اثر عوامل دیگری نیز ایجاد شود که از این میان می توان به یبوست، دیرهضمی، بلع هوا و بیماری هایی مانند حساسیت به لاکتوز و سندرم روده تحریک پذیر اشاره کرد.

4 خستگی

مبتلایان به سلیاک درصورتی که بیماری شان تشخیص داده نشود، با کاهش انرژی بدن و خستگی مداوم دست به گریبان خواهند بود. مطالعات نشان داده است سلیاکی ها بیشتر در معرض اختلالات خواب و در نتیجه خستگی ناشی از خواب ناکافی قرار دارند. همچنین عدم درمان بموقع سلیاک می تواند به روده کوچک آسیب بزند و به علت ایجاد اختلال در جذب برخی ویتامین ها و موادمعدنی ضروری موجب احساس خستگی شود.

5 کاهش وزن

کاهش ناگهانی وزن یکی از علائم اولیه ابتلا به سلیاک است. از آنجا که این بیماری در جذب موثر مواد مغذی اختلال ایجاد می کند، مبتلایان به سلیاک ممکن است در معرض سوء تغذیه و کاهش وزن قرار بگیرند. اما چنانچه درمان بیماری با جدیت پیگیری شود، مبتلایان براحتی می توانند وزن از دست داده را جبران کنند.

6 آنمی

سلیاک به علت ایجاد اختلال در جذب موادمغذی می تواند به کمبود گلبول های قرمز خون بینجامد. علائم کمبود آهن عبارتند از خستگی، ضعف، درد قفسه سینه، سردرد و سرگیجه.

7 یبوست

سلیاک به پرزهای روده آسیب می زند. در نتیجه وقتی غذا از مسیر گوارش عبور می کند، پرزهای روده قادر به جذب موادمغذی نخواهند بود و در عوض رطوبت اضافه تری از مدفوع جذب می کنند که موجب سختی مدفوع و یبوست می شود.

8 افسردگی

سلیاک علاوه بر عوارض جسمی روی سلامت روحی مبتلایان نیز تاثیر می گذارد. نتایج بررسی بیش از 2000 بیمار سلیاکی نشان داد 39 درصد افراد ادعا کردند به علائم افسردگی دچارند. اما مشاهده شده است رعایت رژیم های طولانی مدت پرهیز از گلوتن می تواند به بهبود علائم افسردگی در سلیاکی ها کمک کند.

9 خارش پوست

سلیاک موجب نوعی بیماری پوستی به نام درماتیس هرپتی فرمیس می شود که تاول های خارش دار روی بازوها، زانو و باسن ایجاد می کند. برخی مبتلایان به سلیاک ممکن است هیچ یک از علائم گوارشی ابتلا به سلیاک را تجربه نکنند و تنها نشانه ای که در آنها بروز کند، صرفا همین عارضه پوستی باشد.