آرشیو شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۳
سلامت
۱۴
سلامت و ایمنی غذا

رودر رو با تب کریمه کنگو

دکتر بهادر حاجی محمدی

طبق اعلام اخیر مسئولان وزارت بهداشت، در سه ماهه ابتدایی سال 97 مجموعا 41 نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده و متاسفانه پنج نفر فوت کردند.

تاکنون آلودگی از بیشتر استان های کشور گزارش شده، اما بیشترین موارد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. یکی از ویروس های جنس نایرو، ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو است. این بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و از طریق دام های اهلی نظیر گاو، گوسفند، بز و... منتقل می شود. طیور مقاوم بوده و لذا گوشت مرغ معمولا خطر چندانی ندارد؛ اما گوشت شترمرغ ممکن است موجب انتقال بیماری شود. متاسفانه در کشور ما ذبح خانگی دام ها در خارج از کشتارگاه و بدون نظارت دامپزشک مرسوم بوده و طی برخی اعیاد، مراسم مذهبی و جشن های خانوادگی انجام می شود و البته این کار یکی از رفتارهای پرخطر و غیر بهداشتی است، چرا که حیوانات بیمار معمولا علائمی ندارند و این موضوع پیشگیری از بیماری را مشکل می کند.

گزیدگی با کنه یکی از راه های ابتلای انسان است. همچنین تماس مستقیم و خوردن گوشت و اندام های خوراکی حیوانات بیمار نیز سبب ابتلای انسان به بیماری می شود. بنابراین هنگام خرد کردن و بسته بندی قطعات گوشت قرمز در منزل حتما باید از دستکش استفاده کرد.

در مناطق پرخطر و در فصول گرم که تب کریمه کنگو شایع تر است، باید بلافاصله پس از خرید گوشت تازه از قصابی و انتقال به منزل حتما آن را مستقیما به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار داد. طی این مدت، گوشت دچار انقباضات داخل سلولی می شود که به ایجاد شرایط اسیدی در گوشت و نابودی ویروس منجر می شود. با این حال باید دقت کرد حتی اگر قصد داشته باشیم گوشت تازه را در فریزر منجمد کنیم، حتما ابتدا باید 24 ساعت در یخچال نگهداری شده و پس از آن به فریزر منتقل شود. زیرا اگر گوشت تازه مستقیما به فریزر خانگی منتقل شود، ویروس قادر به زنده ماندن در سرمای انجماد داخل فریزر است. باید دقت کرد که ایمنی اندام های خوراکی نظیر جگر و قلوه فقط از طریق حرارت و پخت کامل به دست می آید. به عنوان مثال چهار عضو یک خانواده در زاهدان پس از مصرف جگر نیم پخته به تب کریمه کنگو مبتلا شدند و متاسفانه یکی از آنان فوت کرد.