آرشیو شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۰
سلامت
۱۴

چرا بعضی ها با دیدن خون از حال می روند؟

یاسمین مشرف
منبع: rd.com

برای بسیاری از افراد حتی امکان قرار گرفتن در معرض خون مشکل ساز است، به این معنی که دیدن خون، آمپول یا گاهی حتی شنیدن در مورد آنها می تواند باعث ازحال رفتن این افراد شود. دلیل بروز این حالت، شرایطی به نام سنکوپ وازوواگال است که باعث می شود ضربان قلب و فشار خون بشدت پایین بیاید. وقتی فشار خون ناگهان پایین می آید، جریان خون به مغز کاهش یافته و فرد از حال می رود. جز درصورتی که فرد، علائمی از فشار خون پایین مزمن را داشته باشد، ازحال رفتن بر اثر واکنش وازوواگال چیز نگران کننده ای نیست.

دلیل دیگر ازحال رفتن با دیدن خون می تواند یک ویژگی ارثی باشد. دکتر فرد جاگر، مدیر پزشکی مرکز سنکوب و اختلالات غیر ارادی در کلینیک کلیولند اوهایو می گوید ازحال رفتن شاید واکنشی باشد که ما از اجداد غارنشین مان به ارث برده ایم. وی می افزاید: به عنوان مثال اگر زمانی که یک غارنشین در جنگ با غارنشین دیگری دست او را قطع می کند، دیدن خون یا آسیب وارده باعث شود فرد آسیب دیده از حال برود و روی زمین بیفتد، طرف مقابل، او را مرده تصور کرده و رهایش می کند. دکتر جاگر می گوید، سنکوب وازوواگال شاید از کسانی که با جنگ کردن زنده می ماندند - به عنوان نمونه تمام عیاری از بقای اصلح- به ما به ارث رسیده باشد.

چه باید کرد؟

تکنیک تنش کاربردی یکی از روش های روان درمانی برای درمان فوبیای خون و جراحت است. روان شناس به بیماری که با دیدن آمپول غش می کند، یاد می دهد که بدنش را هنگام ترس منقبض کند. از آنجا که بدن نمی تواند هم ضعف کند و هم منقبض باشد، بیمار به سلاح مبارزه با وحشت از خون مجهز می شود و کم کم به این باور می رسد که خون ترسی ندارد همچنین در زمانی که فرد علائم ازحال رفتن را تجربه می کند، کارهایی مثل دراز کشیدن، نشستن یا بالا گرفتن پاها می تواند به جلوگیری از غش کردن او کمک کند. در حالت درازکش کم شدن اثر نیروی جاذبه به جریان یافتن خون به مغز کمک می کند.