آرشیو دوشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۱۷۴
صفحه اول
۱
سرمقاله

تشکل کارگری و راه حل مدنی

علی خدایی ( نماینده کارگران در شورای عالی کار)

متشکل شدن را در دنیا به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای طبقه کارگر می شناسند و بقیه هم بر همین عقیده هستند که یکی از ابزارهای مهم برای کارگران داشتن تشکل مقتدر است. داشتن چنین تشکلی سبب می شود تا اولا خواسته های شان به صورت کانالیزه منتقل شود یعنی مشخص شود که دقیقا خواسته های آنها چیست و دوم اینکه بتوانند ذیل اهداف تعریف شده با هم متحد شوند. یک تشکل کارگری (فارغ از نوعش) در پیگیری خواسته های آنها بسیار موثر است و بسیار خوشحالم که... قسمتی از مطالبات کارگران هفت تپه برطرف شده است. اما نباید فراموش کنیم که مشکل اصلی هفت تپه و شرکت هایی نظیر آن از سیاست های اصلی دولت در بحث خصوصی سازی و اجرای غلط اصل 44 قانون اساسی نشات گرفته است. سیاست گذاری های کلان است که معمولا کارگران را مجبور به واکنش می کند. پس ریشه این مشکلات نباید فراموش شود: ریشه ای که در جای دیگری است. برای من به عنوان یک فعال کارگری اینکه امروز کارگران هفت تپه توانسته اند بخشی از مطالبات شان را بگیرند جای خوشحالی مطلق ندارد چرا که کارگران این شرکت و سایر شرکت های مشابه مدت ها مورد آسیب قرار گرفته اند. به هر حال نمی توان در به ثمر رسیدن همین مطالبات هم نقش تشکل کارگری را نادیده گرفت و البته در این مورد خاص نباید نقش فشار افکار عمومی را هم نادیده گرفت. هم تشکل کارگران جزو فعالیت های مدنی است که متاسفانه در کشور ما در موضع ضعف قرار گرفته و فشار افکار عمومی و رسانه ها هم سبب می شود خواسته های این حرکت مدنی بیشتر شنیده شود. من به عنوان یک فعال کارگری باید از رسانه های مستقلی که به این موضوع پرداختند و خبرنگارانی که حتی به صورت شخصی و خارج از مجموعه شان روی این موضوع وقت گذاشتند، تشکر کنم.

قطعا وجود نماینده کارگر در هر مجموعه ای غیر از اینکه به کارگران سود می رساند، به نفع ادامه حیات آن مجموعه هم هست. تجربه گذشته ما نشان می دهد که به محض اینکه در یک مجموعه مشکلی رخ می دهد جریانات متفاوتی وارد این مجموعه می شوند که هر کدام ممکن است اهداف خاصی داشته باشند: از اهداف و منافع شخصی گرفته تا موارد سیاسی و غیره که ممکن است با مطالبات کارگری آمیخته شود. اگر اتحادی بین کارگران وجود نداشته باشد همین موضوع سبب چنددستگی می شود و ختم به سوءاستفاده هایی که به دنبالش دو اثر منفی به بار می آید: 1. اصل موضوع به دست فراموشی سپرده می شود 2. مطالبات سردرگم و پراکنده می شوند و اینگونه حتی اگر کسی نیت حل مشکل داشته باشد هم قادر به این کار نخواهد بود.

حضور تشکل کارگری در چنین مواردی بهترین کمک است تا جلوی مطالبات و سوء استفاده های فردی، جناحی، گروهی و سیاسی گرفته شود و ازطرف دیگر کانال ارتباطی مطمئنی میان کارگر و کارفرماست چون نماینده منتخب کارگران در میان آنها دارای نفوذ و مقبولیت است و می تواند خواسته های کارگران را درست منتقل کند و از سمت دیگر هم مشکلات را به خوبی به کارگران منتقل کند.