آرشیو شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۶
سلامت
۱۴
اعتراف های یک روزنامه نگار

رژیمی، اما خوشمزه!

پریسا اصولی

مثل هر هفته این بار هم نوبت یک چالش جدید برای رسیدن به تناسب اندام بود؛ چالش خوردن پیش غذا و غذا و دسر اما از نوع کم کالری. راستش باید اعتراف کنم معمولا در انتخاب خوراکی ها به کالری آنها توجه زیادی نمی کنم؛ هر چند طی هفته های اخیر ماجرا تا حد زیادی فرق کرده و تقریبا حواسم به غذا خوردنم هست. از پیش غذا شروع می کنم. بدون شک انواع سالاد سبزیجات بهترین گزینه برای پیش غذا محسوب می شوند؛ البته به شرطی که بدون سس های چرب و فقط با آبغوره، آب لیمو یا آب نارنج مصرف شوند و من شخصا آب نارنج را ترجیح می دهم.

غذای اصلی هم باید کم چرب، کم نمک و کم حجم باشد چرا که صرف غذاهای پرحجم نه تنها احتمال بروز چاقی را افزایش می دهد بلکه باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد و نفخ معده خواهد شد.

پس بهتر است مصرف نان و برنج را به وعده ناهار اختصاص دهیم و از پروتئین ها و سبزیجات (به عنوان مثال خوراک مرغ، ماهی و میگو همراه سبزیجات بخارپز) در وعده شام استفاده کنیم. در مورد دسر هم باید گفت خوراکی های شیرین و چرب و پرکالری بدترین گزینه هستند و یک عدد خرما، مقداری ژله یا تکه کوچکی ماست و بستنی بهترین انتخاب است.

متاسفانه من هم مثل بسیاری از افراد فکر می کردم مصرف کیک و شیرینی بعد از غذا لازم است و به هضم مواد غذایی در بدن کمک می کند، اما واقعا این طور نیست و مصرف یک ماده غذایی کم شیرین و کم کالری مثل یک قاشق چایخوری مربا هم همان حس را ایجاد می کند بدون تحمیل کالری های اضافه. نکته بسیار مهم این که بین پیش غذا و غذای اصلی نباید بیشتر از 10 دقیقه زمان باشد. بین غذای اصلی و دسر هم به طور میانگین 20 دقیقه زمان کافی است. در عین حال، بعد از 20 تا 25 دقیقه باید میز غذا را جمع کنیم، چون اگر زمان صرف غذا طولانی شود همچنان به خوردن ادامه می دهیم و بدون توجه به حس سیری، کالری اضافه دریافت می کنیم.

حالا غذاهای مورد علاقه من در چالش این هفته: پیش غذا سوپ سبزیجات یا سالاد فصل با کاهو چینی و فیله مرغ و لوبیا سبز، غذای اصلی میگو یا ماهی کبابی با دورچین سبزیجات تنوری و دسر ژله بدون کالری یا سالاد میوه با سس لیموترش.