آرشیو یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷، شماره ۳۳۰۵
سیاست
۱۵

کوتاه دیپلماسی

اعتراض ایران به توطئه های آمریکا

ایسنا: در پی اظهارات تحریک آمیز چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، علیه ملت ایران، نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه ای خواستار محکومیت این اظهارات غیرمسئولانه شد. مایک پمپئو در اظهاراتی مردم ایران را به قحطی تهدید کرده بود. در این نامه که به امضای «اسحاق آل حبیب»، سفیر ایران در سازمان ملل، به رئیس شورای امنیت و دبیرکل این سازمان ارسال شد، آمده: «این گونه اقدامات به مثابه مجازات جمعی یک ملت و مصداق بارز نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل است».

تاکید پوتین بر حفظ توافق هسته ای

ایسنا: ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه20 خواستار حفظ توافق هسته ای شد. به گزارش «نیویورک پست»، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد این امر برای جلوگیری از برانگیخته شدن موج جدیدی از تنش ها درباره برنامه هسته ای ایران لازم است.

سازوکاری برای دریافت پول نفت ایران از کره جنوبی

رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی گفت: سازوکاری برای بازگرداندن پول نفت صادراتی از کره جنوبی تعریف شده است که بر مبنای آن، مطالبات نفتی ایران با واردات کالا تهاتر می شود. حسین تنهایی روز گذشته به «ایرنا» گفت: «بر اساس این سازوکار، کالا توسط کره جنوبی به واردکنندگان عرضه و وجه آن از منابع حاصل از صادرات نفت کسر می شود و واردکنندگان نیز وجه کالاهای وارداتی را به دولت ایران پرداخت می کنند». او ادامه داد: «اگر بانک مرکزی دو کشور نتوانند در مبادلات مالی با یکدیگر همکاری داشته باشند، روابط اقتصادی بخش خصوصی می تواند در بستر یک صندوق مشترک برای تهاتر کالا انجام شود».

گفت وگوی ترامپ و نخست وزیر استرالیا درباره ایران

ایسنا: به نوشته روزنامه گاردین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا، در دیدار یکدیگر درباره موضوعات مختلفی شامل تجارت، ایران و توافق هسته ای، افزایش نفوذ چین در اقیانوس آرام و تهدید کره شمالی رایزنی کردند.