آرشیو دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۱۴
زندگی: ایران
۱۶
تکمیلی

رنگ پذیری عقیق بایگ بی نظیر است

مهندس علی الهامی، کارشناس معدن اداره صنعت و معدن و تجارت تربت حیدریه اطلاعات خوبی در حوزه استخراج سنگ عقیق دارد. او به دشواری استخراج سنگ عقیق اشاره می کند و می گوید: این سنگ به صورت رگه ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار دارد و برای استخراجش باید با بیل مکانیکی یا بولدوزر سنگ را کنار بزنند. در مرحله بعد کارگرهای معدن، عقیق را از گرانیت جدا می کنند.

او خاصیت رنگ پذیری عقیق بایگ را یک نکته مثبت می داند و توضیح می دهد: عقیق این منطقه را می شود به رنگ های مختلف مثل سبز و زرد و قرمز درآورد. وقتی این عقیق رنگ قرمز به خود می گیرد بسیار زیبا و جذاب می شود.

از نظر الهامی عقیق چینی رنگ ظاهر فریبی دارد، ولی جنسش خوب نیست و تنها به خاطر قیمت پایینش فروش زیادی دارد. او می گوید: چین معمولا در اقتصاد جهانی دامپینگ می کند، یعنی قیمت محصولاتش را پایین می آورد که بازار را به دست بگیرد. برای همین رقابت با محصولات چینی کار آسانی نیست.

در ایران به صاحبان معادن سنگ باید وام های کم بهره بدهند تا برای بهره بردار استخراج سنگ صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی وجود معادن و کاخانه فرآوری طلا در تربت حیدریه را یکی دیگر از مزیت های شهرستان عنوان می کند و می افزاید: ذخایر معدن طلا در شهرستان تربت حیدریه زیاد نیست و به همین خاطر شرکت «زرمهر» دارد روی چند معدن دیگر طلا در «طرقبه» و «قلعه جوق» کار می کند. آنها می خواهند ذخیره خوبی داشته باشند تا کارخانه برای تامین مواد اولیه مشکلی نداشته باشد.

الهامی تاکید می کند: در معدن طلای بایگ سالانه 48 هزار تن استخراج سنگ طلا صورت می گیرد. به گفته این کارشناس سنگ های طلا برای حدود 200 نفر ایجاد اشتغال کرده اند، چون خود کارخانه 150 نفر کارگر دارد و 50 نفر هم در معدن کار می کنند.