آرشیو پنج‌شنبه ۳ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۱۱۶
صفحه آخر
۱۶
چهره روز

خالق ملودی های ماندگار

سامان احتشامی (نوازنده پیانو و آهنگساز)

یکم مرداد هشتادمین زادروز انوشیروان روحانی است؛ تاریخ تولد او به سال 1318 برمی گردد. این آهنگساز در سال های اخیر همکاری های نزدیکی با ارکسترهای معروف جهان داشته و دارد که این مساله نشان از تسلط او بر سبک های جهانی موسیقی است و اعتبار بین المللی اش در این حوزه.

زادگاهش شهر رشت، شهر فرهنگ و هنراست؛ شهری که مردمانش با موسیقی کاملا آشناهستند. انوشیروان روحانی دربطن خانواده ای اهل فرهنگ وهنرمتولد شد و رشد کرد. پدرش رضا روحانی آگاه و آشنا به موسیقی بود و درواقع نخستین معلم واستاد انوشیروان در سن کودکی. نت های اولیه را از پدرآموخت و آرام آرام با راهنمایی های پدر با ساز ویلون و آکاردئون آشنا شد و آموخت و بعدها به هنرستان عالی موسیقی راه پیدا کرد و زیرنظر بزرگان موسیقی چون جواد معروفی و روح الله خالقی آموخته های خود را تکمیل کرد.

انوشیروان روحانی از همان آغاز کار به خلق موسیقی علاقه داشت و در این راه ملودی های بی نظیری ساخت که همچنان مورد توجه نوازندگان و هنرجویان است و تدریس می شود. از نظر من استادهایی همچون همایون خرم و انوشیروان روحانی از آهنگسازان بنام موسیقی ایرانی هستند و در زمره بزرگانی که موسیقی را از ضمیر ناخودآگاه خود خلق کرده اند تا به گوش جهان برسانند.

از دیگر نکات بارز و قابل توجه فعالیت های انوشیروان روحانی ساخت موسیقی فیلم است؛ آثارماندگاری که بیشتر آن به پیش از انقلاب برمی گردد اما همچنان شنیدنی هستند و زمزمه می شوند.

سبک و یا شیوه نوازندگی انوشیروان روحانی منحصر به فرد است و او بسیار با تکنیک و براساس دانش موسیقایی جهان نغمه های ایرانی را می نوازد.

در واقع علاقه مندان به موسیقی و ساز پیانو کاملا به شیوه نوازندگی او آشنا هستند. افتخار می کنم در روزگاری زندگی می کنم که انوشیروان ها در آن زندگی می کنند و نفس می کشند و این همنفسی سبب شده از هنر این استادان بزرگ درس ها بیاموزیم.

البته متاسفانه سعادت این را نداشتم شاگردی او را داشته باشم و از این موهبت بی نصیب ماندم؛ اما از راه دور هنرشان را الگوی کاری خود قرار داده ام. انوشیروان روحانی هشتاد ساله شده اما همچنان مانند یک جوان پرشور و نشاط، موسیقی های جاودان و ماندگار می سازد.