آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۴۳
زندگی: سلامت
۱۴
نسخه

دیابت از کارافتادگی نمی آورد

آیا کسانی که در سنین پایین مبتلا به دیابت می شوند، می توانند مثل افراد دیگر جامعه کار کنند یا از کار افتاده می شوند؟ خوشبختانه پاسخ این سوال این است که مشکلی برای ادامه فعالیت اجتماعی و اقتصادی بیماران دیابتی نیست.

در مورد استخدام بیماران دیابتی از نظر علمی می توان چنین گفت: تمام بیماران دیابتی صرف نظر از این که تحت درمان با انسولین یا داروهای خوراکی باشند، از نظر پزشکی می توانند برای فعالیت در تمام شغل هایی که قابلیت آن را دارند، نامزد شوند. البته وقتی یک بیمار دیابتی به مدت طولانی دچار این بیماری است و بیماری را کنترل نکرده ممکن است دچار مشکلات بینایی یا کلیوی یا حتی قطع پا شود. بدیهی است در این شرایط بیمار بر اساس مشکلات خاص مورد بررسی قرار می گیرد و کارفرما می تواند ناتوانی این بیمار را لحاظ کند.

در مورد رانندگی بیماران دیابتی نیز بحث های زیادی درباره تاثیر دیابت در توانایی بیماران وجود دارد. مهم ترین عاملی که می تواند این توانایی را تحت تاثیر قرار دهد، وجود حملات هیپوگلیسمی یعنی افت قند است. براین اساس بیماران تحت درمان با انسولین یا داروهای خوراکی مترشحه انسولین به خصوص آنان که مدت طولانی دچار دیابت هستند و حملات مکرر هیپوگلیسمی دارند، ممنوعیت نسبی برای رانندگی خواهند داشت و باید در این مورد آموزش مناسب را ببینند.

بیماران دارای نوروپاتی پیشرفته یا رتینوپاتی که همان آسیب های چشم در بیماری دیابت است، باید در مورد افت توانایی های رانندگی به صورت اختصاصی مورد ارزیابی قرار گیرند.

موضوع دیگری که برای بیماران دیابتی به خصوص خانم های جوان مورد توجه است، توانایی این افراد برای بارداری است. خوشبختانه در این مورد هم در صورتی که بیمار بتواند به خوبی قند را کنترل کند، مشکلی وجود ندارد و بیمار با کمک پزشک و مراقبت های کامل دوران بارداری به خوبی می تواند از عهده یک بارداری و زایمان طبیعی بر آید.

دو نکته را در این مورد به خاطر داشته باشیم:

حتما قبل از اقدام به بارداری قند خون را به دقت و بسیارخوب کنترل کنید، زیرا عمده مشکلات احتمالی مربوط به همان روزهای اول است.

بسیاری از خانم های جوان در سال های اخیر به دلیل چاقی مبتلا به دیابت شده اند و کاهش وزن قبل از اقدام به بارداری در بسیاری موارد موجب کنترل کامل و حتی محو شدن بیماری می شود.