آرشیو سه‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۱۳۱
جهان
۱۳

کودتای امارات علیه عربستان در عدن

گروه جهان:  در پی سقوط عدن و افتادن کنترل آن به دست نیروهای شورای انتقالی جنوب، وزیر کشور دولت مستعفی یمن ضمن انتقاد از عربستان سکوت رئیس دولت را مشکوک دانست. وزارت خارجه دولت مستعفی نیز در توئیتی نوشت: «جدایی طلبان شورای انتقالی جنوب علیه دولت کودتا کردند.»به گزارش خبرگزاری آناتولی، روز یکشنبه پس از 4 روز درگیری‎های سنگین بین نیروهای تحت حمایت عربستان و امارات در عدن، شورای انتقالی جنوب یمن با انتشار تصاویری در شبکه‎های اجتماعی خبر از تصرف منزل مسکونی احمد المیسره، وزیر کشور دولت مستعفی در عدن و در دست گرفتن کنترل این شهر داد. هانی بن بریک، معاون این شورا نیز تاکید کرد که هرچند به مشروعیت دولت مستعفی یمن پایبند است اما حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیست. در پی این اظهارات، احمد المیسره، در اظهار نظری با انتقاد از ریاض گفت: عربستان چهار روز سکوت کرد تا شریک ما سر ما را گوش تا گوش ببرد. او منصور عبد ربه هادی، رئیس دولت مستعفی را هم از انتقادات خود بی‎نصیب نگذاشت و گفت: «سکوت هادی مشکوک بود. اما این جنگ، جنگ نهایی نیست.»

در پی اظهارات المیسری ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس دبی در توئیتی نوشت، کشورش به خاطر دولت عبد ربه منصور هادی نبود که وارد جنگ یمن شد. او با تاکید بر اینکه به خاطر عربستان بود که وارد این جنگ شدیم، نوشت: «در صورتی که این دولت از خائن خواندن ما، رسما عذرخواهی نکند، باید آن را «ریشه کن» کنیم. اینها مستحق جانفشانی نیستند.» وی همچنین تاکید کرد: «اگر وزیر کشوری فاسد شود، تمام دستگاه های دیگر نیز فاسد می شوند.»

در همین حال گزارش‎ها حاکی از آن است، در پی سقوط عدن، پادشاه و ولیعهد عربستان با هادی دیدار و در خصوص عدن با وی مذاکره کردند. در این نشست وزیر کشور، وزیر گارد ملی، معاون وزیر دفاع و رئیس اطلاعات کل عربستان و علی محسن الاحمر، معاون رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن و نخست وزیر و تعدادی از مسئولان دولت مستعفی نیز حضور داشتند.به نظر می رسد اختلافات در عدن ریشه در برخی موضوعات از جمله تلاش سعودی های و اماراتی ها برای تسلط بر استان عدن دارد.امارات سعی دارد یک یمن دیگر در بخش جنوبی این کشور همسو با خود تشکیل دهد که در جهت طرح های اقتصادی و راهبردی ابوظبی در آن سوی باب المندب یعنی شاخ آفریقا باشد.