آرشیو سه‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۱۳۱
جهان
۱۳

نماز خونین عید قربان در مسجد الاقصی

گروه جهان: نظامیان رژیم صهیونیستی همگام با صهیونیست‎هایی که دست به هتک حرمت مسجد الاقصی زده بودند، نماز عید قربان فلسطینیان در این مکان را به خون کشیدند.

به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، روز یکشنبه زمانی که هزاران فلسطینی به مناسبت عید قربان در مسجد الاقصی گرد آمده بودند تا نماز این روز را برپا دارند، صدها صهیونیست تندرو در اطراف ورودی باب‎المغاربه جمع شدند تا به مناسبت روز «تیشا بئاو» که از روزهای مقدس در آیین یهود است، وارد همین مسجد شوند. اما انبوه مسلمانان که در حال برپایی نماز بودند، مانع ورود آنها شدند. صهیونیست‎های تندرو با مشاهده فلسطینیان بدون رعایت فرایض دینی مسلمانان به صفوف نماز یورش بردند که منجر به بروز درگیری‎هایی در ورودی باب المغاربه شد. این درگیری‎ها در نهایت به مداخله نظامیان رژیم اشغالگر انجامید. آنان با پرتاب بمب های صوتی و گازهای اشک آور و با حمله بردن به صفوف نمازگزاران فلسطینی؛ سعی کردند راه را برای صهیونیست‎های افراطی باز کنند. اما با مقاومت فلسطینیانی که شعار می‎دادند: «قدس؛ با جان و خون خود، تو را آزاد می‎کنیم» روبه‎رو شدند. به گفته هلال احمر فلسطین در این درگیری‎ 61 فلسطینی زخمی شدند که 15 نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند.

حملات صهونیست‎های تندرو و نظامیان اسرائیلی با واکنش‎های داخلی و خارجی مواجه شد. «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین رژیم صهیونیستی را مسئول افزایش تنش ها و خشونت در قدس دانست. دبیرکل اتحادیه عرب، آن را بیانگر ادامه سیاست رژیم صهیونیستی در زمینه یهودی سازی مسجد الاقصی نامید و سازمان آزادیبخش فلسطین نیز این اقدام را کشاندن منطقه به سوی خشونت، تندروی و تروریسم توصیف کرد. شورای ملی فلسطین هم از پارلمان های کشورهای عربی و اسلامی خواست تصمیمات عملی برای حمایت از اماکن مقدس در قدس اتخاذ کنند. این اقدام با واکنش کمیته عالی ریاست کلیساهای فلسطین هم روبه‎رو شد که با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن تجاوز به مسجدالاقصی آن را در نتیجه جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل دانست. یک مسئول در وزارت خارجه عربستان هم یورش به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران در روز عید قربان را محکوم کرد.با این حال «گلعاد اردان»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پاسخ به این اعتراضات تصریح کرد که به تلاش های خود برای بسط «حاکمیت» اسرائیل بر مسجدالاقصی ادامه خواهد داد.