آرشیو سه‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۵۷
اخبار کشور
۱۱

جهانگیری در مجمع اقتصادی خزر: ثبات و امنیت سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز خط قرمز ایران است

معاون اول رئیس جمهور در نخستین مجمع اقتصادی خزر گفت: دخالت و حضور قدرت های فرامنطقه ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می دانیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز دوشنبه در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: پس از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، اولین اولویت ما باید توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی به ویژه از طریق برقراری ارتباط موثر میان بخش های خصوصی و دولتی در حوزه خزر باشد.

وی افزود: اولویت مهم دیگری که نیازمند همکاری مشترک و تلاش جمعی کشورهای حوزه خزر است، حفاظت از محیط زیست این دریا، به عنوان میراث مشترک است. معتقدیم هرگونه برنامه توسعه ای باید همراه با سرعت بخشیدن به اجرایی شدن کنوانسیون تهران و پروتکل های آن باشد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه «اگرچه حجم مبادلات تجاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر روندی رو به رشد دارد اما متناسب با روابط سیاسی ما نیست»، تاکید کرد: اهتمام دولت ها در بسترسازی و فعال کردن بخش های خصوصی، تسهیل روادید تجاری و کاهش و به صفر رساندن تعرفه های تجارت ترجیحی در قالب دو یا پنج جانبه می تواند باعث افزایش حجم روابط اقتصادی حوزه خزر شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این اجلاس تصریح کرد: ثبات و امنیت آبراه های بین المللی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال ها تلاش و هزینه کرده است. ما حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را عامل بی ثباتی و افزایش تنش می دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت های فرامنطقه ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می دانیم.

دیدار با دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه، بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان، نوروز ممدوف نخست وزیر آذربایجان، عبدالله عارف اف نخست وزیر ازبکستان، عسکر مامین نخست وزیر قزاقستان و همچنین بازدید از نمایشگاه فناوری های نوین با محور آخرین ظرفیت ها و دستاوردهای فناورانه کشورهای ساحلی خزر در حاشیه این اجلاس، از دیگر برنامه های سفر 2 روزه معاون اول رئیس جمهور به ترکمنستان بود.