آرشیو سه‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۵۷
اخبار کشور
۱۱

«اف بی آی» شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی «افق نو» را تهدید می کند

شرکت کنندگان در کنفرانس افق نو در ایران از سوی پلیس فدرال آمریکا تهدید می شوند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که «اداره تحقیقات پلیس فدرال آمریکا» تلاش برای پیگرد شهروندان آمریکایی که در کنفرانس افق نو در ایران شرکت کرده اند یا قصد دارند در این کنفرانس شرکت کنند را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، یک مقام پیشین پنتاگون ساکن در ویرجینیا گفته، عوامل اف بی آی  به همین سبب در ماه مه به خانه وی آمده بودند. او سال گذشته برای شرکت در کنفرانس افق نو به مشهد در شمال شرق ایران سفر کرده بود و یکی از میهمانانی است که به نشست بعدی این کنفرانس که قرار است در ماه سپتامبر در لبنان برگزار شود دعوت شده است.

وی همچنین گفته که عوامل اف بی آی به وی درباره عواقب شرکت در کنفرانس افق نو در آینده هشدار داده اند.

اسپوتنیک در ادامه افزود: در ماه جولای نیز اف بی آی به خانه «اسکات ریکارد»، مترجم سابق نیروی هوایی ایالات متحده و آژانس امنیت ملی آمریکا، رفته اند و به وی هشدار داده اند یا حضور در این کنفرانس را نادیده بگیرد یا با خطر بازداشت مواجه خواهد شد. ریکارد تا کنون یک بار در کنفرانس افق نو شرکت کرده است.

همچنین گزارش شده است که پلیس فدرال آمریکا با «مایکل اسپرینگمن» از اعضای پیشین وزارت خارجه آمریکا تلفنی صحبت کرده و از او درخواست کرده اند برای پاسخ به پاره ای از سوالات درباره کنفرانس افق نو به دفتر پلیس مراجعه کند اما وی این درخواست را اجابت نکرده است.

«ورنلیا رندال» اندیشمند آفریقایی- آمریکایی و نویسنده کتاب Dying while Black که در سال 2015 در کنفرانس افق نو در تهران شرکت کرده است، نیز توسط پلیس فدرال آمریکا مورد پرسش و پاسخ قرار گرفته است. اواخر بهمن ماه سال 1397 نیز خزانه داری آمریکا 9 فرد و 2 مجموعه ایرانی از جمله عوامل مرتبط با کنفرانس افق نو را تحت تحریم قرار داد.