آرشیو سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۵۵
رسانه: رادیو و تلویزیون
۶

سازندگان و عوامل تولید مجموعه پویانمایی «ببعی» از روند ساخت آن و پیچیدگی های کار برای کودک می گویند

«ببعی» به جای «کیتی»

زینب علیپور طهرانی

تماشای پویانمایی یکی از مهم ترین تفریحات کودکان و نوجوانان است که می تواند روی رشد شخصیتی بچه ها به خصوص کودکان تاثیر به سزایی داشته باشد. کودک با دیدن پویانمایی و شخصیت مورد علاقه اش با او همذات پنداری کرده و به نوعی از رفتار و هویت آن شخصیت الگوبرداری می کند. از این رو ساخت و تولید پویانمایی برای کودکان و نوجوانان به خصوص برای گروه سنی خردسال کار بسیار سخت اما مهمی است و نقش به سزایی در تربیت و روند یادگیری آنها دارد. شاید یکی از دلایلی که باعث می شود کمتر کارگردان و تهیه کننده ای در این زمینه فعالیت کند، همین موضوع باشد. چرا که در عین سادگی، کار برای کودک بسیار پیچیده و سخت و مهم است. کودک از آنچه می شنود و می بیند یاد می گیرد. حال اگر پویانمایی هایی تولید شود که با فرهنگ بومی و ملی کشور نیز همخوانی داشته باشد می تواند تاثیرات مثبتی را روی مخاطبان خود بگذارد. از آنجایی که کودک در این سن بسیار کنجکاو است و ذهن پرسشگر و دقیق دارد و مشتاق یادگیری است، از این رو برنامه سازی برای این گروه سنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. شبکه پویا که رسالت ساخت برنامه هایی متناسب برای این گروه سنی را دارد، مجموعه پویانمایی با نام «ببعی» دارد که سه فصل از این مجموعه روی آنتن رفته و مورد توجه قرار گرفته است. از این رو گروه در حال تولید فصل های بعدی این مجموعه هستند. به همین دلیل جام جم گزارشی از تولید این مجموعه داشته که در ادامه می خوانید:

کار تخصصی برای دختربچه ها  نداشتیم

مهدی مشکوری که تهیه کنندگی این مجموعه پویانمایی را برعهده دارد درباره روند شکل گیری این مجموعه و این که در چند فصل طراحی شده به جام جم گفت: پویانمایی ببعی در سه فصل و هر فصل در 26 قسمت تولید شده است. اما این مجموعه برحسب قصه مجموعه موفق «کیتی» تولید شد. یعنی از قصه این مجموعه برای شکل گیری این شخصیت ایده گرفتیم. وی همچنین درباره دلیل انتخاب یک گوسفند به عنوان قهرمان داستان هم توضیح داد: دلیل انتخاب گوسفند و طراحی این شخصیت این بود که خواستیم از یک حیوان حلال بهره بگیریم. از آنجایی هم که این مجموعه برای گروه سنی پایه طراحی شده است، گرافیک مینی مالی دارد و کم جزئیات است. چون کار برای گروه سن پایه گرافیک خوش رنگ و لعاب نیاز دارد،. ما کل مجموعه را که 78 قسمت دارد، در شش ماه تولید کردیم که معمولا این گونه مجموعه ها در قالب غیرصنعتی حدود یک سال زمان برای تولید نیاز دارد. این تهیه کننده درباره فصل های بعدی این مجموعه هم عنوان کرد: در حال حاضر مشغول طراحی فصل های چهار و پنج این مجموعه هستیم که قرار است چند شخصیت هم به مجموعه اضافه شود. مشکوری درباره بازخوردی که تا به امروز از مخاطبان گرفته است هم افزود: معمولا مخاطبان با روابط عمومی برنامه تماس می گیرند و نظراتشان را بیان می کنند و به صورت مستقیم با ما در ارتباط نیستند. اما آنچه تا به امروز به ما منتقل شده این است که خوشبختانه نظر مخاطبان مثبت بوده و این شخصیت و مجموعه را دوست داشتند. بدین معنی که طراحی و داستان های کار را پسندیده بودند. ما در قسمت های نخست سعی می کردیم یک داستان را در هر اپیزود برای مخاطب تعریف کنیم. به عنوان مثال احترام به پدر و مادر و تند غذا نخوردن از جمله مفاهیم اولیه ای بود که در قالب داستان مطرح کردیم.  وی درباره سختی های کار برای این گروه سنی و ایجاد جذابیت های بصری هم توضیح داد: ما سعی کردیم تا گرافیک کار بین المللی باشد. به همین دلیل عده ای تا پیش از این که تیتراژ را ببینند تصور می کردند که کار خارجی است. بنابراین خیلی روی گرافیک مجموعه و رنگ و لعاب آن کار کردیم و با روان شناس در این زمینه مشورت کردیم. وی در پاسخ به این سوال که داستان ها را بر چه اساسی انتخاب کرده اند هم توضیح داد: در ابتدا بر مبنای مسائل تربیتی تولید شد و با روان شناس و فیلمنامه نویس های حوزه کودکان مشورت کردیم و مجموعه این گونه شکل گرفت. در حال حاضر هم طراحی و تولید 26 قسمت فصل بعد را در دستور کار داریم که احتمالا در دو ماه آینده به پخش خواهد رسید. مشکوری در پایان درباره دلیل انتخاب شخصیت مونث این مجموعه هم عنوان کرد: می توانم بگویم که به عمد این اتفاق افتاد و ما ببعی را شخصیت دختر طراحی کردیم. به این دلیل که پویانمایی هایی که اغلب تولید می شود، شخصیتهایش پسرها هستند و از طرفی همانطور پیش از این هم گفتم نگاهی به پویانمایی موفق کیتی داشتیم و دوست داشتیم که مخاطب و قهرمان این مجموعه دختربچه ها باشند.

کار برای کودک در عین سادگی پیچیدگی هایی دارد

حسین صفارزادگان کارگردان این مجموعه در گفت وگو با جام جم به نکات مهمی درباره ساخت پویانمایی برای این گروه سنی اشاره کرد. وی درباره سختی ها و ویژگی های تولید پویانمایی برای کودکان توضیح داد: یکی از ویژگی های این کار سادگی آن است که همین سادگی کار را سخت می کند. به این دلیل که در عین سادگی کار بسیار پیچیده ای است. از طرفی در تولید چنین کارهایی باید مراقبت و مواظبت کرد و به دلیل این که مخاطب این آثار کودکان خردسال هستند، ممیزی های بسیاری در این زمینه وجود دارد. البته منظورم از ممیزی این است که باید مراقب باشیم که چه چیزی به کودک بگوییم و یا نگوییم. به هر حال دوران حساسی است. به همین دلیل کار برای کودک بسیار سخت و پیچیده است.

وی در ادامه افزود: به نظر من سخت ترین گونه ای که هر فیلمساز می تواند انجام بدهد، کار کودک است. چون فیلمساز باید حواسش به همه چیز باشد، از جمله مسائل روانشناختی. به همین جهت این کار هم برای ما زمانبر بود و هم جذاب و سخت. البته من هم خیلی چیزها در این مجموعه یاد گرفتم. چون خودم هم پدر هستم و یاد گرفتم که برخی مسائل را چگونه می توان به فرزندم یاد بدهم. به همین دلیل برای من این مجموعه خیلی جذاب بود.

صفارزادگان در پاسخ به این سوال که از چه المان ها و ترفندهایی برای ایجاد جذابیت در کار استفاده کرده هم توضیح داد: ارتباط مستقیمی بین گرافیک و محتوا وجود دارد که خیلی مهم است. تصور اشتباهی در بین برخی دوستان در زمینه کار کودک وجود دارد مبنی بر این که فکر می کنند برای ایجاد جذابیت در کار باید خیلی شلوغ بازی کرد. اما واقعیت این است که کار برای کودک باید خیلی ساده و در عین حال پرمحتوا باشد. البته نباید کار سنگین باشد، بلکه باید سرگرم کننده باشد. ضمن این که این سادگی خیلی مهم است.

کارگردان ببعی در پاسخ به این سوال که تا چه حد توانسته در این زمینه به موفقیت دست پیدا کند هم گفت: ما تقریبا بازخورد میدانی از مجموعه داشتیم که در مجموع مثبت بود و خوشبختانه خانواده ها و فرزندانتان از این کار استقبال کردند.

وی در پایان در خصوص تغییراتی که در فصل های بعد قرار است در مجموعه اعمال شود هم بیان کرد: قرار است شخصیتهای جدیدی از جمله پدر بزرگ و مادربزرگ به داستان اضافه شود، سعی کردیم تا از فضاها و داستان های تکراری پرهیز کرده و شخصیتها را در موقعیت ها و فضاهای جدیدی قرار بدهیم. به عنوان مثال روی مسائلی کار خواهیم کرد که با احساسات کودکان مرتبط است. با این توضیح که یک فصل را آموزشی کار کنیم و یک فصل را کاملا ماجرا جویانه که هم از فضای تکراری پرهیز کرده و دور شده باشیم و هم به مسائل مهمتری هم در زمینه کودک بپردازیم که امیدوارم توانسته باشیم در این زمینه ها موفق عمل کرده باشیم و در فصل های بعد هم اتفاقات تازه تر و بهتری هم رخ بدهد.

جذابیت کار کودک، از سختی آن می کاهد

ژیلا آژیر، مدیر دوبلاژ مجموعه پویانمایی ببعی که صداپیشه شخصیت «زیبا» در این مجموعه هم هست، درباره ویژگی های دوبله پویانمایی و کار برای این گروه سنی گفت: به هر حال کار کردن برای بچه ها ویژگی های خاص خودش را دارد. ضمن این که جذابیت بسیاری هم برای من دارد. اما نکات مهمی را هم باید در دوبله چنین کارهایی مدنظر داشته باشیم. از جمله نکات مهمی مثل دوست داشتن، بخشش و محبت کردن را در کار لحاظ کنیم. از طرفی باید سعی کنیم نکات مهم و مثبت اخلاقی را به بچه ها آموزش بدهیم. چون بچه ها در این سن هر چیزی که می بینند را یاد می گیرند. به همین خاطر باید خیلی مراقب حرف هایمان باشیم. از همین رو اگر موقع کار احساس کنیم که ممکن است دیالوگ یا موردی بدآموزی داشته باشد، خودمان آن را تغییر می دهیم. اما به قدری این کار جذاب است که سختی کار را احساس نمی کنیم.

وی که در این مجموعه به جای دو شخصیت زیبا و لاک پشت صحبت کرده در پایان نیز درباره نحوه انتخاب دوبلورها و این که بر چه اساسی صورت گرفته توضیح داد: برای شخصیت های اصلی تعدادی گزینه داشتیم که به هر حال در وهله اول صدا خیلی در این زمینه مهم بود و در این زمینه با کارگردان مشورت کردیم و افراد انتخاب شدند. به عنوان مثال مهوش افشاری برای صداپیشه ببعی انتخاب شدند که صدایشان بسیار مناسب این شخصیت بود. در حال حاضر هم مشغول دوبله فصل جدید هستیم که تا به امروز 13 قسمت به دست ما رسیده و به زودی کار را آغاز خواهیم کرد.

مجموعه «ببعی» نخستین تجربه صدا و سیما در صنعت پویانمایی کات اوت است

محمد سرشار، مدیر شبکه پویا در پاسخ به این که با توجه به موفق و پرمخاطب بودن مجموعه پویانمایی «ببعی» تا چه حد کارهای موفقی در دست تولید دارند به جام جم گفت: این مجموعه برای نمونه سازی روش تولید صنعت پویانمایی کات اوت در شبکه کودک مدیریت شد تا به تولید برسد و این که همین یک مورد بود و ادامه هم ندارد.

وی درباره علت ادامه دار نشدن این نوع پویانمایی هم بیان کرد: تولید پویانمایی به عهده مرکز پویانمایی صبا است و شبکه کودک وظیفه تولید برنامه های تلویزیونی را برعهده دارد. چون ما بودجه ای هم برای تولید پویانمایی نداریم.

در واقع طرح این مجموعه به رئیس سازمان ارائه شد که می شود به شکل تولید صنعتی در بازه زمانی شش ماهه یک مجموعه 78 قسمتی را با کیفیت بالا به تولید رساند. ایشان هم به شکل آزمایشی با این کار موافقت کرد و در پاییز و زمستان 97 تولید انجام و از نوروز 98 هم پخش شد.

مدیر شبکه پویا درباره آماری که از مخاطبان این مجموعه به شبکه ارائه شده توضیح داد: هنوز نظرسنجی های فصل بهار اعلام نشده است. اما براساس تماس هایی که مخاطبان با 162 داشتند و نظراتی که در سایت شبکه ارائه شده، جزو مجموعه های بسیار موفق شبکه بوده است. ضمن این که این روش تولید صنعتی پویانمایی ابتدا در مجموعه پویانمایی «اتل متل یه جنگل» و بعد در «بچه های ساختمان گل ها» در مرکز کودک و نوجوان اوج انجام شد و ببعی اولین تجربه صداوسیما و سومین تجربه این روش تولید است.

وی در پایان درباره فضای پسرانه اغلب پویانمایی های شبکه و لزوم تولید پویانمایی هایی با محوریت دختران در این شبکه هم عنوان کرد: پیش از این مجموعه بچه های ساختمان گل ها، قهرمانش حسنا کوچولو بود و ببعی دومین مجموعه ای است که محوریت داستان یک دختربچه است. اما به دلیل این که اغلب پسربچه ها قهرمان پویانمایی ها هستند، ما تلاش می کنیم در مجموعه هایی که خارج از سازمان تولید می شود بخواهیم از قهرمان های دختر هم استفاده کنند.

ببعی آوازه خوان!

هستی فرج دختربچه هشت ساله شیرین زبانی است که خوانندگی تیتراژ مجموعه پویانمایی ببعی را برعهده داشته که خیلی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

وی در گفت وگو با جام جم درخصوص همکاری اش با این مجموعه بیان کرد: قبل از این مجموعه چند کلیپ برای امام رضا(ع) اجرا کرده بودم و یک کلیپ هم در پنج سالگی برای «زمستان» خواندم. من از پنج سالگی کلاس موسیقی می روم و مربی ام معرف من بود. الان هم چند تا کار به من پیشنهاد شده که باید برای من بفرستند تا تمرین کنم.

آهنگ «خدایش آفریده» را هم خوانده ام. به بازیگری علاقه ندارم و دوست دارم بیشتر موسیقی کار کنم.

وی درباره مجموعه ببعی هم افزود: من هم ببعی را تماشا می کنم و همه قسمت هایش را دوست دارم و سعی می کنم مثل ببعی دختر خوبی باشم و به پدر و مادرم احترام بگذارم و حرف آنها را گوش بدهم.