آرشیو چهارشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۵۸
اخبار کشور
۲

در فردو و با حضور صالحی

عملیات احداث مرکز تحقیقات ملی ، جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ های پایدار آغاز شد

عملیات احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ های پایدار با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مجتمع شهید علی محمدی «فردو» قم آغاز شد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: این پروژه، پروژه سنگینی است و ساختمان آن هم ساختمان ویژه ای است و تجهیزاتی هم نیاز دارد که باید از خارج خریداری شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود شاید تکمیل این مرکز 2-3 سال طول بکشد.

وی با بیان اینکه ایزوتوپ های پایدار از روش های متنوعی به دست می آیند که یکی از این روش ها استفاده از سانتریفیوژهاست، اظهار داشت: در این مرکز از روش هایی چون تبادل شیمیایی، تقطیر تبریدی، نفوذ حرارتی و تقطیر غشایی استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما پیش از این در حد آزمایشگاهی اقداماتی را آغاز کرده بودیم اما الان سطح کار ارتقا یافته به طوری که 5 هزار متر مربع شامل 8 کارگاه و 8 آزمایشگاه برای این عملیات احداث می شود.

صالحی یادآور شد: چنین مجموعه ای در غرب آسیا بی نظیر خواهد بود و در این منطقه کشوری سراغ نداریم که به این میزان وارد عرصه جداسازی ایزوتوپ شود.

وی خاطرنشان کرد: فردو از با ارزش ترین مجموعه های سازمان انرژی اتمی است و حدود 16 هزار متر مربع تاسیسات در این مرکز احداث شده است که از جمله مراکز آن می توان به مرکز ملی مواد که دو سال قبل تاسیس شد و همچنین مرکز ملی خلا اشاره کرد که 20 فروردین امسال رونمایی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: فردو با لحاظ کردن بهترین استانداردها خدمات ارزشمندی را به مجموعه صنایع کشور ارائه می کند.