آرشیو یکشنبه ۲۷ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۵۹
زندگی: سلامت
۱۴
راست قامت

درد پشت زانو و درمان آن

دکتر پرهام پارسانژاد

درد پشت زانو از مشکلاتی است که به طور جدی کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. درد در این ناحیه می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در صورت بروز هریک از آنها بیمار باید سریعا درمان را آغاز کند. تورم و التهاب مفصلی از دلایل شایع درد پشت زانوست که می تواند ناشی از ساییدگی مزمن مفصل یا رماتیسم مفصلی باشد. در این موارد علاوه بر درد و تورم، صدای همراه با درد، محدودشدن دامنه خم و راست شدن مفصل و خشکی مفصلی در هنگام صبح هم از شکایات بیمار است. التهاب و تورم بالشتک زیر تاندون های پشت زانو که «کیست بیکر» نام دارد، عامل مهم دیگر دردهای پشت زانوست. این بالشتک پر از مایع که وظیفه جلوگیری از اصطکاک تاندون با استخوان را به عهده دارد، در ایستادن های طولانی می تواند متورم و دردناک شود. علاوه بر درد و تورم در ناحیه پشت زانو، خشکی و مشکل در خم کردن و راه رفتن از علائم بروز کیست بیکر است. مینیسک ها هم هلال های غضروفی هستند که سطوح مفصلی را پوشانده اند و پارگی آنها خصوصا در قسمت های پشتی، سبب درد پشت زانو، تورم، ناتوانی در صاف کردن زانو، بی ثباتی و محدودیت حرکتی در مفصل می شود. آسیب مینیسک های زانو معمولا به دنبال پیچ خوردن زانو و صدمات مکرر و تدریجی رخ می دهد.

هنگامی که هریک از اختلالات مفصلی فوق در مفصل زانو بروز یابد، ضمن ماساژ یخ و استفاده از زانوبندهای مناسب، مراجعه به فیزیوتراپیست و درمان فیزیوتراپی از اولین اقدامات درمانی محسوب می شود. از آنجا که در ناحیه پشت زانو شبکه غنی مویرگی وجود دارد، باید مراقب بود استفاده از یخ در این ناحیه به مدت طولانی صورت نگیرد و زانوبندهای تهیه شده این قسمت را تحت فشار قرار ندهند تا جریان خون در این شبکه مویرگی دچار اختلال نشود.

فیزیوتراپیست در مواجهه با بیماران با مشکل درد پشت زانو، دامنه حرکتی مفصل را ارزیابی کرده و تمرین های مربوط را به او آموزش می دهد. بسیاری از این افراد به طور عادت هنگام ایستادن یا راه رفتن زانوی خود را قفل می کنند و به حالت عقب رفته نگه می دارند. در فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده می شود چگونه بایستد و راه برود تا به ساختارهای پشت زانو آسیبی وارد نشود.

ایستادن در حالی که زانو کمی در حالت خم قرار گرفته باشد و در صورت نا توانی بیمار در کنترل وضعیت زانو تجویز زانوبندهایی که مانع از عقب رفتن بیش از حد مفصل شوند، از راهکارهای موثر در درمان این افراد است.