آرشیو دوشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۱۳۶
جهان
۱۳
امریکا

تقابل فاشیست‎ها و ضد فاشیست‎ها در پورتلند امریکا

گروه جهان:  همان‎طور که انتظار می‎رفت، راهپیمایی گروه‎های راست افراطی و آنتیفا (چپ افراطی) درشهر پروتلند امریکا به تقابل دو گروه انجامید. پلیس امریکا که برای مقابله با ناآرامی‎های احتمالی صدها نیروی خود را در این شهر مستقر کرده بود، 18 نفر را دستگیر کرد.

به گزارش سایت شبکه خبری «بی‎بی‎سی»، پلیس امریکا برای تظاهرات روز شنبه در این شهر شمال غربی امریکا در حالت آماده باش ویژه بود و بیش از 800 نیروی خود را در سراسر پورتلند مستقر کرده بود. با این حال درگیری‎های مختصری بین طرفداران دو گروه که در مجموع شمار آنها به هزار و 200 نفر می‎رسید، بروز کرد. پلیس برای ختم درگیری‎ها وارد عمل شد و 18 نفر را از دو طرف دستگیر کرد. پلیس همچنین اعلام کرده شماری سلاح سرد از هر دو طرف ضبط کرده ‎است. رئیس پلیس پورتلند، اعلام کرده، دستگیرشدگان با اتهامات آشوب‎طلبی، مداخله در امور پلیس، مقاومت دربرابر پلیس و حمل غیرقانونی سلاح مواجه هستند.  در پی این درگیری‎ها و دستگیری‎های انجام شده، سازمان دهندگان راهپیمایی راستگرایان افراطی، خواهان شناسایی شرکت کنندگان در راهپیمایی جنبش آنتیفا که متشکل از چپ‎های افراطی است، شدند و آنها را تروریست خواندند.

درگیری‎ها در پورتلند در حالی صورت گرفت که پیش تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در توئیتر خود نوشته بود که دولت وی وضعیت شهر پورتلند را از نزدیک پیگیری می کند و در حال بررسی این مساله هستند که آیا آنتیفا را یک گروه تروریستی بدانند یا خیر. در پی درگیری‎ها، سی ان ان اعلام کرد، پیام توئیتری ترامپ در حمایت از گروه های راست افراطی به تقابل این گروه ها با گروه های چپ افراطی در شهر پورتلند در ایالت اورگون در امریکا منجر شد. با این حال فضای این شهر همچنان ملتهب است. پلیس پورتلند اعلام کرده برای جلوگیری از درگیری‎های احتمالی، نیروهای پلیس در نقاط مختلف این شهر مستقر شده اند.

در دو سال گذشته شهر پورتلند شاهد افزایش درگیری میان راستگرایان افراطی و گروه های مقابل بوده است. این در حالی است که پورتلند از لیبرال‎ترین شهرهای امریکا است و چپ‎ها دست برتر را در آن دارند.