آرشیو دوشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۶۲
شهرستان ها
۷
یادداشت خبرنگار

چرا آثار سینما رکس را نابود کردند!

سید کریم بحرینی

28 مرداد 1357 ایادی رژیم سفاک پهلوی برای مبارزه با مردم تعدادی از مردم بی گناه آبادان را در سینما رکس زنده، زنده سوزاندند.

42 سال قبل اولین روز فاجعه سینما رکس آبادان، خبر آدم سوزی در سطح شهر پراکنده شد. ابعاد فاجعه چنان دهشتناک و رعب انگیز بود که برای چند روز، همه مردم آبادان را گیج و مبهوت کرده بود. تقریبا در هر کوی و برزن و خیابان، خانواده ای قربانی داشت.

به دستور رئیس شهربانی آبادان تیمسار رضا رزمی، مامورین شهربانی هنگام حادثه در سینما را از بیرون با زنجیر قفل کرده بودند.

موادی که موجب حریق و آتش سوزی شد، دارای گاز مسموم کننده ای بود که تماشاچیان داخل سینما را ابتدا بی حس و سپس خفه کرده بود.

«می گفتند این جنایت توسط مامورین ساواک و موساد انجام گرفته و متخصصین آن اسرائیلی بوده اند.»

رژیم شاه با طرح و نقشه قبلی مبادرت به این کار کرد. سوالی که هرگز به آن پاسخ داده نشد این بود: شهر آبادان با داشتن مجرب ترین و ورزیده ترین مامورین اطفای حریق اداره آتش نشانی پالایشگاه، چگونه حریق را به موقع خاموش نکرده و هیچ کس نتوانست از این مهلکه جان سالم بدر ببرد؟!

... چرا لوله های آب اضطراری در پیاده رو و کوچه های اطراف سینما رکس مورد استفاده قرار نگرفت؟!

کسانی می گفتند در سالن سینما قوطی ها و جعبه های حاوی مواد مسموم کننده و آتش زا دیده شده است. مردم با دیدن اجساد ذغال شده، خشمگین و عصبانی بودند و به عاملین این جنایت لعن و نفرین می کردند!

با کمک مردم، اجساد سوخته شده را در کامیون ریخته و از محل حادثه خارج کردند و شب هنگام، خارج از شهر، در گورهای دسته جمعی، دفن کردند. تعدادی از این اجساد که بیش از 300 جسد بود، با دخالت مردم و بستگان قربانیان که ظاهرا می خواستند اجساد را شناسایی کنند در گورستان عمومی شهر آبادان، در یک گور جمعی دفن شدند. مابقی را در مناطق دورست خارج از شهر دفن کردند.

راستی چرا آثار سینما رکس که به گفته آیت الله جمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سابق آبادان که یکی از نشانه های انقلاب بود را نیست و نابود کردند؟!

این سوالی است که هرگز به آن پاسخ داده نشد.