آرشیو چهارشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۶۳
اقتصادی
۴

یک کارشناس: پول واردات خودروی خارجی را به تولید داخلی بدهیم

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: بهتر است هزینه ای که قرار است صرف واردات خودرو ون بشود؛ به تولیدکننده داخلی اختصاص دهند تا شعار رونق تولید محقق شود.

داود میرخانی رشتی در گفت وگو با ایسنا، درباره اظهارات اخیر مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور که خواستار واردات خودروهای «ون» شده است، تصریح کرد: واردات همیشه با خود نقل و نبات و شیرینی داشته است. پیش از انقلاب نیز همه طرفدار واردات بودند و علاقه به تولید نداشتند؛ چراکه واردات همیشه «لقمه چربی» بوده است.

وی افزود: در ایران سال ها است که تولید ون وجود دارد اما لازمه این تولید، وجود خریدار است که عمدتا سازمان هایی همچون تاکسیرانی، اتوبوس رانی و... هستند که آنها نیز به دنبال واردات هستند. اما نکته مهم اینجاست که آیا ارزی برای واردات وجود دارد؟! اگر ارز و سرمایه وجود دارد؛ به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد، آن هم در سالی که به عنوان «رونق تولید» مزین شده است.

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اگر ارز هم برای واردات داریم و می خواهیم واردات انجام داده و جایگزین خودروی فرسوده کنیم؛ باید بدانیم که اولویت با اختصاص این ارز به خودروساز و تولیدکننده است تا در داخل تولید کنند. میرخانی خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم که برخی نیز به دنبال این هستند که واردات خودروهای دست دوم را رواج دهند؛ چراکه معتقدند تولید در داخل مصرف ارزی بیشتری نسبت به واردات دارد و باید از خارج، اتوبوس، ون و خودروی دست دوم وارد کنیم.

گفتنی است اخیرا مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور اعلام کرد: 13 هزار دستگاه ون در کشور در حال تردد هستند که 100 درصد این ناوگان فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد. از این تعداد ون 7000 دستگاه در تهران و باقی در سایر کلان شهرهایی همچون تبریز و اصفهان در حال تردد هستند که با توجه به اینکه در کشور کارخانه تولید ون نداریم، راه حل این مشکل، واردات ون است.

در پی اظهارات مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور درخصوص واردات ون برای جایگزینی ون های فرسوده در حال تردد در کشور، فعالان صنعت خودرو، خواستار حمایت از تولید به جای واردات شدند.