آرشیو پنج‌شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۴۴۵
صفحه اول
۱
سرمقاله

اعتقاد، نه اقتدار

حجت الاسلام سید رضا اکرمی

رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با مسوولان هیات دولت تاکید کردند که در موضوع مساله فرهنگ با بستن فضا موافق نیستند؛ همان طور که گفتند با ولنگاری نیز مخالفند؛ بنابراین به عقیده نگارنده و با اتکا به بیانات رهبر انقلاب، باید اذعان داشت که در مساله فرهنگ، نه سلاح، نه پول و نه حتی قدرت و اقتدار کارایی ندارد و آنچه باید وجود داشته باشد ولی متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته، اعتقاد، اخلاق و جذب حداکثری است. امروز باید به عنوان مسوولان دیروز و امروز جمهوری اسلامی از خود بپرسیم که در طول این 41 سال گذشته تا چه اندازه مصالح و مواد لازم برای فرهنگ سازی در زمینه های فرهنگی را فراهم کرده ایم؟ البته گاهی قصور از ما مسوولان بوده و گاهی نیز نگذاشتند تا به نقطه مطلوب برسیم. گاهی نگذاشتند که بگوییم صدا و سیمای دولتی به تنهایی نمی تواند در زمینه فرهنگ تاثیرگذار باشد و جامعه را به سمت مطلوب هدایت کند؛ بنابراین باید در کنار آن «صدا و سیمای خصوصی» نیز وجود داشته باشد. همان طور که در کنار دانشگاه های دولتی باید دانشگاه آزاد برای پاسخگویی به نیازهای جامعه وجود داشته باشد. امروز باید اعتراف کنیم که نتوانستیم بگوییم دولت باید در زمینه فرهنگ فقط و فقط باید حمایت و هدایت و نظارت را برعهده داشته باشد و این مردم و عموم جامعه هستند که باید نقش کارگزار و مجری را ایفا کنند. نگذاشتند که ما نرم افزارهای لازمه برای تحقق این مهم را در کشور فراهم کنیم و با اتکا به این رویکرد نرم در موضوع فرهنگ وارد شویم تا مردم به معنای واقعی لغت، خود را متصدی امور و ولی نعمت حاکمان بدانند و دولت و به طور کلی مجموعه حکومت را خادم خویش. حالا و پس از 41 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، به عقیده نگارنده جای رییس و مرئوس عوض شده است. دولت در زمینه اقتصاد مالکیت 80 درصدی را عهده دار است، در حالی که اقتصاد تمام دولتی نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشد، صدا و سیما نیز در زمینه فرهنگ از همین انحصار برخوردار است ولی همچنان ناکارآمد است و نتوانسته اهداف را برآورده کند. مسوولان امروز چاره ای ندارند جز پیگیری امور از طریق نرم و به دور از هرگونه سر و صدا و جنجال. باید خود را از میز مدیریت عقب بکشیم و به مردم خط دهیم.

البته که در این بین نمی توان از رابطه تنگانگ میان اقتصاد و فرهنگ گذشت. برای داشتن فرهنگ متعالی نیازمند اقتصادی متعالی هستیم و این مهم محقق نمی شود، مگر با همراهی و همدلی قوای مجریه، مقننه و قضاییه. امروز نبود ارتباط تنگاتنگ و همه جانبه میان قوای سه گانه جمهوری اسلامی امری است غیرقابل انکار ولی ایران برای داشتن اقتصادی پیشرفته نیازمند قوانینی کارآمد است. همچنین که نیاز داریم به مقابله با فسادی همه جانبه و اجرای صحیح عدالت و این امر محقق نخواهد شد، مگر با حضور پرصلابت مجلس در میدان قانونگذاری، قوه قضاییه در میدان مقابله با فساد و دولت در میدان اجرا.

تکرار مکررات است اگر بگوییم که رهبر انقلاب سال جاری را سال رونق تولید نام گذاشتند تا اقتصاد ایران و معیشت ایرانیان بیش از پیش به سوی پیشرفت حرکت کند؛ بنابراین هر سه قوه و تمام دستگاه های مسوول در این زمینه باید به طور همه جانبه وارد شوند تا اوضاع از آنکه امروز شاهدش هستیم، بهتر شود. بهبودی که اگر در اقتصاد حاصل شود در زمینه های دیگر همچون فرهنگ نیز اجرایی خواهد شد. اگر می خواهیم اقدامات مان پاسخگوی نیازهای مان باشد باید بر اساس اصول صحیح اقدام کنیم. البته در این بین نقش مردم نیز قابل انکار نیست. مردم نیز باید با انصاف و اخلاق حسنه و قناعت برخورد کنند تا اوضاع ایران با کمک همه ایرانیان از مسوول گرفته تا غیرمسوول، بهتر از امروز و دیروز شود.