آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، شماره ۳۵۰۰
سیاست
۲

نگاهی به دگردیسی نقش انصار حزب الله در 3 دهه گذشته

الله کرم هشدار داد: اگر برخورد نشود، حزب الله مانند گذشته اقدام می کند

شرق: رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله که در دهه 80 خبری از او و فعالیت زیرمجموعه اش نبود، دوباره هوس بازگشت به روزهای اوج خود در دهه 70 را دارد. اگر آن زمان بهانه حملات و تجمعات نیروهای منتسب به انصار حزب الله، نواندیشان و روشنفکران دینی و جلسات سخنرانی بود؛ اما اکنون دغدغه آنها چیزهای دیگری است. او که در دولت احمدی نژاد به عنوان وابسته نظامی به زاگرب در کرواسی رفته بود، حالا استاد دانشگاه آزاد شده و علوم سیاسی تدریس و کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه برگزار می کند. یک پا در دانشگاه و یک پا در خیابان دارد. الله کرم نامزد انتخابات اخیر شورای شهر تهران نیز بود؛ اما فقط توانست 37هزارو 279 رای از آن خود کند و نفر پنجاه وپنجم شورا شود.

 برنامه دستخط که مانند دیگر برنامه های تلویزیون همواره میزبان چهره های اصولگرا بوده است، این هفته حسین الله کرم را دعوت کرده بود. الله کرم در این برنامه گفت: به زودی درباره موضوع حجاب بیانیه ای منتشر خواهیم کرد. او همچنین اعلام کرد اگر مجریان قانون با حجاب برخورد نکنند، شورای هماهنگی حزب الله در چارچوب تذکر لسانی، مانند گذشته اقدام می کند. او درعین حال لازم دید این جمله را نیز اضافه کند: «البته نوع برخورد لسانی نتیجه گرا نیست». با این حال توضیح نداده است در صورت بی نتیجه بودن این برخورد، برنامه حزب الله چیست. او در ادامه این طور توضیح داده است: «در مواقعی که منکر شکل حکومتی به خود بگیرد، به عنوان مثال منکر به شکل زدودن اندیشه و حکومت دینی باشد، در این حالت، آن ساختار و سازمان نیز وارد می شود و به دادن بیانیه اکتفا نخواهد کرد. امام فرمودند نگذارید انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد؛ اگر این نامحرمان و نااهلان بخواهند حاکم شوند، جریان های حزب اللهی به شکلی سازماندهی شده با مسئله برخورد می کنند».

شورای هماهنگی نیروهای حزب الله در این چند سال دولت روحانی یکی، دو تجمع دیگر نیز درباره حجاب برگزار کرده یا حداقل در اجرای آن مشارکت داشته اند. چندی پیش هم  اقدام به تهیه و انتشار طومار اعتراضی به حضور زنان در ورزشگاه کردند؛ تا جایی که کانالی موسوم به «سوپر انقلابی» در تلگرام خطاب به الله کرم نوشته بود: «جناح انقلابی تا کی باید تاوان رفتارهای سخیف و جاهلانه عده ای را که به دروغ نشان حزب الله را مصادره کرده اند، بپردازد».

این در حالی بود که حمید استاد، رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله شاخه مشهد، همان زمان گفته بود: «حضور زنان در ورزشگاه به شرطی که با رعایت مسائل و موازین شرعی و قانونی باشد، ما مشکلی نداریم. بحث نیت هم هست. گام های قبل و بعدش را می بینیم که دچار مشکل است. هم نوایی زنان و صدای زنان و آرایش و حجاب زنان و اختلاط زنان است که مشکل است. مسائل دیگری هم هست؛ مانند اینکه دشمن هم نفوذی هایی در داخل دارد که شاید گام اولش این باشد. معاونت زنان طرحی تهیه کند و دولت آن را به مجلس ببرد. شورای نگهبان هم تایید کند کسی حرفی ندارد. حضرت آقا هم فرمودند حضور زنان باعث پیشرفت می شود؛ اما الان چون حدود و شرایطش مشخص نیست، ما مخالفت می کنیم». الله کرم اردیبهشت سال 93 در اعتراض به وضعیت حجاب، تجمعی مقابل وزارت کشور برگزار کرد؛ تجمعی که مجوز نداشت و خودش سخنران آن بود و فرج الله سلحشور نیز در آن حضور داشت.او و یارانش سه سال پیش نیز در اعتراض به بازی ایران و کره در روز تاسوعا، بعد از نماز جمعه راهپیمایی ای ترتیب دادند و در انتها نیز بیانیه ای قرائت کردند. در این بیانیه آمده بود: «نگرانیم که به دلیل عدم تدبیر در قرعه کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی و انجام بازی ایران و کره جنوبی، حرمت عاشورا شکسته بشود؛ بنابراین به مسئولان فدراسیون فوتبال، سفارتخانه کره جنوبی و... مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم بازی برگزار نشود یا بازی یک روز دیگر برگزار شود».الله کرم و جریان حزب الله در کارزار تجمعات تنها نیستند؛ مثلا در ماجرای اعتراض به مسابقه ایران و کره، جمع مداحان نیز همراهشان بودند؛ تاجایی که به پیشنهاد همان ها، راهی وزارت ورزش شده بودند تا مانع برگزاری مسابقه شوند. خودش گفته بود: «برادران حزب اللهی و هیئتی در مسجد ارک تهران، خصوصا آقای حاج منصور ارضی، به بنده فرمودند و در هیئت بحث کردند که برگزاری این مسابقه فوتبال در شب عاشورا ممکن است نوعی بی حرمتی به اهل بیت شود؛ مثلا گلی زده شود، مردم شادی بکنند، پایکوبی شود، این یک نوع بی حرمتی است». الله کرم هم نزد مدیران ورزش و فوتبال رفت و هم سفیر کره جنوبی؛ اما در نهایت کاری از پیش نبرد؛ بازی در کمال آرامش و احترام به شئونات روز تاسوعا برگزار شد و بسیاری از چهره های مذهبی و سیاسی هم به آن اذعان کردند.این در حالی است که الله کرم و یارانش در دهه 70 اصولا به روندهای سیاسی معترض بودند تا اجتماعی؛ در سال 75 در اعتراض به سیاست های اسرائیل در ربودن «ابومرزوق»، مقابل خبرگزاری جمهوری اسلامی تجمع کردند. مرداد سال 77 زمانی که عده ای بعد از نماز جمعه علیه کرباسچی راهپیمایی کردند، الله کرم جلودار جمعیت بود. به دنبال مضروب شدن دو وزیر خاتمی در مراسم نماز جمعه، او همان سال در مسجد ارک سخنرانی کرد و گفت برخورد فیزیکی خشونت آمیز را محکوم می کنیم. سال 85 مناظره ای بین او و تاجزاده در رادیو برگزار شد؛ تاجزاده در این مناظره به خاطره ای از الله کرم در دورانی که معاون سیاسی وزارت کشور بود، اشاره کرد و با یادآوری آن به الله کرم گفت کارگزاران قرار بوده در حسینیه ارشاد مراسمی در اعتراض به نقض قانون شهرداران بازداشت شده برگزار کنند.تاجزاده در ادامه به درخواست الله کرم اشاره کرده و گفته بود: «الله کرم گفت یا به ما مجوز بدهید یا مجوز آنها را لغو کنید. اگر لغو نکنید، از حالا می گویم، هر اتفاقی در مراسم بیفتد، مسئولیتش با شماست. گفتم به نفع شماست نامه را ندهید؛ چون مراسم اینها برگزار می شود و اگر اتفاقی بیفتد، نامه شما را در سطح ملی علم خواهیم کرد. مثل بقیه موارد نیست که کی بود، کی بود من نبودم راه بیفتد. به جای آن هر کجا و هر ساعتی می خواهید، مجوز می دهیم. گفت همان جا و همان ساعت می خواهم. باز گفتم همان روز و همان ساعت؛ اما محلی دیگر...». آن بار الله کرم گویا از خواسته خود منصرف می شود و تجمعی برگزار نمی شود؛ اما ماجرای او و تجمعاتش همچنان ادامه پیدا می کند.