آرشیو چهارشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۷۹
اقتصادی
۴

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: قیمت واقعی دلار پایین تر از نرخ فعلی است

محمدمهدی مفتح با بیان اینکه در حال حاضر تلاطم های بازار ارز کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: سیاست های کلی کشور، قدرت دفاعی و نظامی، روحیه بالا و اعتماد مردم و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی موجب تزریق آرامش به بازار ارز شد. نرخ ارز هنوز بالاتر از قیمتی است که شاخص های اقتصادی مانند تورم و...تعیین می کنند.

وی با بیان اینکه نرخ دلار و یورو شاخص مهمی در تعیین قیمت های بازار است گفت: نرخ ارز بر سطح عمومی قیمت ها در روستاها و معیشت تمامی دهک ها موثر است. باید با اتخاذ روش های ویژه و تداوم به کارگیری سیاست های مذکور، نرخ ارز به قیمت واقعی و منطبق بر شاخص های اقتصادی نزدیک شود.

این عضو کمیسیون برنامه و مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت: هرچه نرخ دلار و یورو کاهش پیدا کند، سطح عمومی قیمت ها نیز کم شده، در نتیجه زندگی مردم بهتر می شود.

گفتنی است، برخی کارشناسان اعتقاد دارند نرخ واقعی دلار، پایین تر از رقم فعلی بوده و اگر نرخ کنونی به رقم گذشته برنگردد (رقمی که در حدود 10 هزار تومان اعلام می شود) علاوه بر افزایش قیمت ها که معیشت مردم را تهدید می کند، آسیب های فراوانی هم متوجه تولید خواهد کرد.

چندی پیش نیز کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با کیهان گفته بود: «من فکر می کنم هزینه های تولید با ارز 10 هزار تومان تعدیل شده و آمدن نرخ پایین تر از آن، خیلی سخت است. نرخ واقعی دلار حداقل 10 هزار تومان است.»

با توجه به اینکه نرخ ارز از تیر ماه امسال از 13 هزار تومان تا حدود 11 هزار و 300 تومان در روزهای اخیر کاهش یافته است، این گمانه پر رنگ تر شده که احتمال کاهش نرخ ارز تا حدود 10 هزار تومان هم محتمل است. با توجه به تاکید مفتح نیز می توان امیدوار بود نرخ ارز با مدیریت صحیح بانک مرکزی به نرخ واقعی خود نزدیک شود.