آرشیو چهارشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۷۱۵۳
اجتماعی
۱۰

اعزام زائران حج عمره بزودی

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، با توجه به روند خوب مذاکرات انجام گرفته میان مسئولان ایرانی با وزارت حج عربستان، در صورت پاسخ مثبت به پیشنهادهای ایران، اعزام زائران حج عمره پس از ماه صفر آغاز خواهد شد.

علیرضا رشیدیان به ایرنا گفت: امیدوارم وزارت حج عربستان تا 15 روز آینده پاسخ مذاکرات انجام گرفته را اعلام کند که در این صورت ساماندهی و سازماندهی ما برای اعزام به عمره پس از ماه صفر انجام می شود. وی اظهار داشت: تضمین کرامت امنیت و آرامش زائران ایرانی که مورد پذیرش وزارت حج عربستان نیز قرار گرفت، ضرورت حمایت های کنسولی از زائران ایرانی در زمان سفرهای عمره و بازگشایی دفتر کنسولی از جمله پیشنهادهای ما در این مذاکرات بود.

وی اظهار داشت: ایجاد دفتر حافظ منافع که امیدوارم با پیگیری های وزارت خارجه این موضوع حل شود و اعزام و استقرار تعدادی از اعضای کنسولگری همانند زمان حج واجب در عربستان نیز از دیگرموضوعات مذاکرات طرفین بود. رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عربستان قوانین سختی برای اتباع خود در صورت سفر به ایران اجرایی کرده است، گفت: در قوانین سخت گیرانه عربستان اگراتباع آن کشور به ایران سفر کنند علاوه بر جریمه نقدی گذرنامه آنان اخذ شده و با آنها برخوردهای سختی صورت می گیرد. ما در این مذاکرات خواستار لغو این قوانین نیز شدیم. وی در خصوص رسیدگی به پرونده شهدای منا گفت: در این خصوص با مسئولان وزارت حج عربستان چندین دوره مذاکره انجام شد. حتی به صورت کتبی نیز نامه ای به وزارت حج عربستان و امیرمکه ارسال کردیم.رشیدیان با بیان اینکه در این مذاکرات علاوه بر موضوع شهدای منا مذاکراتی نیز درباره شهدای مسجد الحرام و پیگیری مسائل حقوقی آنها به انجام رسید، گفت: در ایام حج امسال متاسفانه 19نفر از حجاج ایرانی به دلیل کهولت سن و برخی بیماری ها جان خود را از دست دادند که با رضایت خانواده ها، پیکرهای هفت تن از آنها در عربستان به خاک سپرده شد.