آرشیو پنج‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۰
صفحه آخر (جهان)
۱۲

بیانیه 50 کشور جهان در حمایت از مسلمانان کشمیر تقدیم سازمان ملل شد

سرویس خارجی: در حالی که حدود 40 روز از محاصره مردم مسلمان کشمیر می گذرد، نمایندگان 50 کشور جهان در جلسه کمیته حقوق بشر سازمان ملل خواستار لغو فوری محاصره نظامی و حبس خانگی مردم کشمیر توسط نظامیان هندی شدند.

در تاریخ 5 اوت (14 مرداد) دولت هند خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» را لغو کرد و این منطقه را تحت محاصره شدید قرار داد. از آن تاریخ تاکنون خبر رسیده که، بسیاری از رهبران محلی از جمله برخی علمای شیعه این منطقه حبس خانگی شده اند. اگر چه هند بیشتر این خبرها را رد کرده و آن را ساختگی می داند.

حالا خبر رسیده که نمایندگان 50 کشور جهان ضمن شرکت در جلسه کمیته حقوق بشر سازمان ملل خواستار لغو فوری حکومت نظامی و حبس خانگی مردم کشمیر توسط نظامیان هندی شده اند. در بیانیه پایانی این کنفرانس آمده: «هند نباید حق آزادی و زندگی مردم کشمیر را از آنها بگیرد و حقوق اولیه انسان ها را تضییع کند».

لغو فوری محاصره نظامی در کشمیر هند و پایان پذیرفتن حبس خانگی مردم منطقه توسط نظامیان هند درخواست دیگر نمایندگان کمیته حقوق بشر سازمان ملل است. همچنین آزادی زندانی های سیاسی این منطقه و باز شدن راه های ارتباطی به کشمیر یکی دیگر از درخواست های اعضای این کمیته است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل در یکی دیگر از بندهای خود تاکید کرده: «نظامیان هندی نباید از تفنگ های ساچمه ای علیه معترضین استفاده کنند که باعث نابینا شدن مردم می شود». و آخرین بند از درخواست های فوری کمیته حقوق بشر سازمان ملل از دولت هند این است که یک همه پرسی آزادانه در کشمیر برگزار شده و آینده منطقه به دست مردم تعیین شود.

با پایان این هفته، محاصره کشمیر 40 روزه می شود و این نخستین و جدی ترین واکنش سازمان ملل در مورد وقایع اخیر کشمیر است. کشمیر 12 میلیون مسلمان دارد که دست کم 2 میلیون نفر از آنها شیعه اند.