آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۷۸
زندگی: ایران
۱۶

ثبت ملی تونل برفی لرستان

تونل برفی ازنا یکی از جاذبه های استان لرستان، در منطقه اشترانکوه معروف به آلپ ایران قرار دارد و این روزها میزبان گردشگرانی است که از گرمای هوا به خنکای دمای یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا با انواع گیاهان دارویی پناه می برند. این تونل شگفتی حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال های متمادی در اشترانکوه است؛ دره ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن های سهمگین درون آن، توده ای از برف تشکیل می شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می آید. برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانکوه رفت؛ رشته‎کوه سر به فلک کشیده ای که با 13 قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.

از دل این رشته‎کوه، راهی به سوی روستای سرسبز کمندان وجود دارد. زمانی که به تونل برفی می رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف ها گوش تان را نوازش می دهد؛ آب روانی که تونلی به عرض ده متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال ها ایجاد کرده است.

این تونل برفی زیبا هفته گذشته با شماره 573 در فهرست آثار طبیعی کشورمان به ثبت رسید. این خبر را ما از قول سید امین قاسمی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان می نویسیم. قاسمی در توضیح بیشتر به ایرنا می گوید: «در راستای اجرای تبصره 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی ماه 1382 و آیین نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد 1384 به شماره 26975/ت 32915 ه. هیات محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، پرونده ثبت تونل برفی ازنا تهیه و به دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث طبیعی و معنوی ارسال شد.»