آرشیو چهارشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۳۵۱۷
دیپلماسی
۱۵

وزیر خارجه استرالیا درباره ائتلاف آمریکایی به ظریف توضیح می دهد

ملاقات در داکا

شرق: وزیر خارجه استرالیا برای دیدار رودررو با همتای ایرانی اش و توضیح تصمیم خلیج فارسی استرالیا به او راهی بنگلادش شد. به گزارش روزنامه استرالیایی فایننشال ریویو، در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در ادامه دنباله سفرهای خارجی و بعد از سفر روسیه، راهی بنگلادش شده است، سناتور مریس پین، وزیر خارجه استرالیا، راهی این کشور شد و قرار است آنجا در دیدار مستقیمی با ظریف، درباره تصمیم کشورش در پیوستن به ائتلاف آمریکایی توضیح دهد.

ایالات متحده برای آنچه حفظ امنیت حمل ونقل دریایی در حوالی تنگه هرمز در مقابل اقدامات ایران خوانده، از متحدانش دعوت کرده تا در یک ائتلاف نظامی همراه شوند اما فعلا فقط بریتانیا، بحرین و استرالیا به این ائتلاف پیوسته اند.

 سفر وزرای خارجه ایران و استرالیا به بنگلادش در حالی انجام می شود که این کشور میزبان نشست اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، آیورا، است. وزارت خارجه استرالیا همچنین اعلام کرده در این دیدار در حاشیه این نشست، «مسائل مربوط به منابع و دغدغه های مشترک» دو کشور نیز به بحث گذاشته خواهد شد.

استرالیا پیش تر در مذاکرات مربوط به پیوستن به این ائتلاف گفته بود در صورتی که این حضور نظامی منجر به درگیری بین ایران و آمریکا شود، در این جنگ حضور نخواهد یافت.

 مقامات این کشور که پذیرش رهبری آمریکا در چنین ائتلافی را نیز رد کرده بودند، بعد از پیوستن به ائتلاف نیز تاکید کرده اند فقط برای آنچه حفظ امنیت کشتی رانی خوانده شد، وارد این ائتلاف می شوند و قصد درگیری با ایران را ندارند.

به گزارش ایرنا، ظریف دیروز بعدازظهر در راس هیئتی راهی داکا، پایتخت بنگلادش شد. این دومین دور از سفرهای آسیایی وزیر امور خارجه به شمار می رود. 

ظریف هفته پیش هم به کشورهای چین، ژاپن و مالزی سفر کرده و با مقامات این کشورها دیدار و گفت وگو کرد. او در جریان این سفر، علاوه بر شرکت در اجلاس آیورا در داکا با مقامات عالی رتبه این کشور درباره توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه دیدار و گفت وگو خواهد کرد. وزیر امور خارجه در ادامه تور دیپلماتیک آسیایی خود به جاکارتا، پایتخت اندونزی، سفر خواهد کرد.