آرشیو دو‌شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۷۱۵۷
حوادث
۱۲

6 هزار کشته در تصادفات 4 ماه امسال

گروه حوادث: رئیس پلیس راه نیروی انتظامی از مرگ حدود 6 هزار نفر در تصادفات چهار ماهه نخست امسال در کشور خبر داد. سردار سید کمال هادیانفر، صبح دیروز در نشست خبری گفت: براساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال، 4 هزار و 397 نفر در تصادفات جاده ها و هزار و 436 نفر در شهرها جان خود را از دست دادند. این به معنی مرگ دو نفر در هر ساعت است. در طرح تابستانه با ارزیابی تصادفات توسط پلیس راهور تا ابتدای شهریور تعداد جان باختگان حوادث رانندگی، 0.7 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر واژگونی خودرو بیشترین عامل تصادفات است. وی افزود: رانندگان و سرنشینان خودرو حدود 59 درصد جان باختگان سوانح رانندگی را در چهار ماه نخست سال جاری تشکیل دادند. در این مدت 59 درصد سواری ها و 27 درصد موتورسیکلت ها در تصادفات نقش داشتند. تقریبا 68 درصد جان باختگان در تصادفات شهری در محورهای بزرگراهی بوده، اما حریم 30 کیلومتری شهرها هنوز باعث نگرانی است و تصادفات در این حریم از 62 درصد به 68 درصد افزایش پیدا کرده است.

صدور 215 هزار قبض جریمه در هر روز

رئیس پلیس راهور ادامه داد: به طور متوسط روزانه 215 هزار اعمال قانون و قبض جریمه توسط پلیس راهور اعمال می شود. اما هیچ سهمیه روزانه ای برای اعمال قانون نداریم و اینگونه نیست که هر مامور موظف به جریمه با تعداد خاصی باشد. جریمه ها براساس عدالت صورت می گیرد و با متخلفان برخورد می شود.

شرط سنی برای رانندگان خودروهای مسافربر

هادیانفر گفت: براساس مصوبه هیات دولت دارندگان گواهینامه پایه سوم فقط در صورتی می توانند راننده حمل و نقل عمومی شوند که بیش از دو سال از دریافت گواهینامه آنها گذشته و 23 سال سن کامل داشته باشند. هر دستگاهی که این ضوابط را رعایت نکند، در صورت تصادف به منزله فرد فاقد گواهینامه تلقی می شود و به استناد قوانین رسیدگی به تخلفات رانندگی و بیمه با وی برخورد می شود. این قانون برای شرکت هایی مانند اسنپ، تپ سی، سرویس های مدارس و آژانس ها نیز مصداق دارد و اگر تخلفی صورت گیرد راننده و سازمان مربوطه هر دو مقصر هستند و به مراجع قضایی معرفی می شوند.