آرشیو دو‌شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۷۹
صفحه اول
۱
یادداشت

شوک نفتی به شبه جزیره

سید مهدی حسینی

حمله پهپادهای یمنی به پالایشگاه و خطوط نفت عربستان طبیعتا تاثیر زیادی بر بازار نفت خواهد گذاشت چون زمانی که این تاسیسات با تولید نفت 5 الی 7 میلیونی از بازار حذف شود اثرات سنگین و زیادی بر بازار خواهد داشت.

 از طرف دیگر برای جبران 5 الی 7 میلیون بشکه متوقف شده در صنعت نفت عربستان انتظار می رود دیگر کشورها همچون آمریکا برای متعادل سازی و کنترل بازار نفت به فکر افزایش برداشت از ذخایر استراتژیک خود باشند؛ این در حالی است که در ماه های گذشته آمریکا 12 درصد (به طور متوسط یک میلیون بشکه در ماه) از ذخایر استراتژیک خود را برداشت کرده بود.

این برداشت از ذخایر استراتژیک نفتی توسط آمریکا برای متعادل سازی بازار نفت همزمان با تشدید تحریم های نفتی ایران صورت گرفته است؛ بنابراین با حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان، این بار آمریکا یا باید از ذخایر استراتژیک نفتی خود برداشت یا سیاست های دیگری اتخاذ کند که البته برداشت از ذخایر استراتژیک عربستان و آمریکا به میزان 5 الی 7 میلیون بشکه بعید به نظر می رسد.

با این حال طبیعتا می توانیم شاهد افزایش قیمت نفت در روزهای آینده باشیم و به نوعی می توان انتظار داشت که قیمت نفت تا 10 دلار افزایش به خود ببیند، چون بازار نفت نشان داده همواره نسبت به حوادث گوناگون متاثر بوده است.

از طرف دیگر شاید با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا، این کشور برای کنترل بازار نفت امتیازاتی را با میانجیگری کشور فرانسه و رئیس جمهور این کشور به ایران اعطا کند و ایران بتواند به کشورهایی همچون چین، هند و ژاپن و کشورهای اروپایی صادرات نفت داشته باشد.