آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۹۵۸۸
صفحه اول
۱
سرمقاله

درآمدی بر شکل گیری ائتلاف

محمدکاظم انبارلویی

کمتر از 6 ماه به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی است. تلاش هایی برای شکل گیری یک مجلس در تراز انقلاب اسلامی و نیز بیانیه گام دوم در تهران و شهرستان ها صورت می گیرد. نیروهای پای کار انقلاب با عزمی راسخ به سمت همگرایی و ائتلاف در حرکت هستند. شرط توفیق آنها و الزامات برداشتن گام های صحیح را می توان در سطور زیر مرور کرد.

1- هر انسانی چه بداند و چه نداند روز و شب در طریق ساختن خویش برای «ابد» است.

انسان بزرگ ترین صنعت در جهان هستی است. همه هستی برای او آفریده شده است و تنها موجودی است که می تواند نسبت خود را با خود، با هستی، طبیعت و تاریخ تعریف کند و به درک درستی از خداوند  تبارک و تعالی و تکالیف خود برسد. اگر «حرص»، «طمع» و «حب جاه» انسان را به وادی غفلت بکشاند، نمی تواند به درک درستی از «دنیا»، «قبر» و «قیامت» خود برسدوگر نه این سه لشکر شیطان درون، قبل از رسیدن او به سر حدات مبارزه با کفر و شرک، الحاد و جنود بیرونی شیطان او را از پای در می آورد.

اینجاست که انسان خود حکم به «حبس ابد» با اعمال شاقه در میان گدازه های امیال درونی خود می دهد و هیچ کس قادر به نجات او نخواهد بود.

2- اضلاع و ابعاد و اکناف اصولگرایی و نیروهای پای کار انقلاب امروزها دست اندرکار رسیدن به یک فرمول اخلاقی، حقوقی و نیز یک مدل سیاسی برای رسیدن به ائتلاف هستند. آنها در انتخابات های قبلی مدل های گونا گونی را تجربه کردند. بحث ها و نظرات جدید نشان می دهد آن مدل ها کارآمدی خود را از دست داده اند و نیاز به یک تئوری پردازی و نظریه افکنی جدید دارد.

ائتلاف و همگرایی جدید، نیاز به یک نظم معنوی است که متضمن ایستادگی در برابر نبرد نرم دشمن باشد. بررسی ها نشان می دهد برای رسیدن به نظم جدید اصولگرایی، نیازمند به  «عبور از خود» هستیم. هرگونه سهمیه بندی و بحث سهامداری قدرت اضلاع،  مخل رسیدن به ائتلاف و همگرایی است اگر هر یک از اضلاع حقیقی و حقوقی ائتلاف قرار باشد اراده خود را براساس توهم خود از رسیدن به سهمی از قدرت عملیاتی کند، ریسمان ائتلاف و همگرایی را پاره خواهد کرد. قرار است همگی به ریسمان الهی چنگ بزنیم.

اگر این مسیر را نرویم مجبوریم با چنگ زدن به صورت و سیرت یکدیگر هر یک ریسمانی درست کنیم تا با آن در چاه ویل «جاه طلبی»، «حرص» و «طمع» خود را حلق آویز کنیم.

​​​​​​​سخن از «من» و «ما» مخل شکل گیری یک مجلس ولایی است کوبیدن بر طبل سهم خواهی با عقلانیت سیاسی نمی خواند. 

3- مجلس آینده ماموریت های خطیری به عهده دارد و وظایف سنگین بر زمین مانده در مجالس گذشته را باید با روزآمد کردن در دستور کار قرار بدهد.

اولین گام برای ورود به این وادی آن است که هر حزب و گروه یا شخصیت حقیقی به این سوال پاسخ دهد که نسبت فرد معرفی شده برای فهرست چه درکی از بیانیه گام دوم  و تکالیف مترتب بر آن دارد. پس از رسیدن به پاسخ صحیح در این مورد به این سوال پاسخ دهد کدام بار را می خواهد از زمین «اقتصاد»، «سیاست»، «فرهنگ» و «مشکلات اجتماعی» جامعه در مجلس بردارد.

پس از پاسخ گویی درست به این دو پرسش کلیدی ببیند آیا شجاعت تهور، بصیرت لازم را دارد که در روز حادثه در مجلس از حق دفاع کند  و هزینه پرداخت کند.

4- ماموریت مهم مجلس آینده ریل گذاری قوانین کشور به سمت و سوی برپایی، «جامعه اسلامی»، «دولت اسلامی» و نیز به اهتزاز در آوردن پرچم «تمدن اسلامی» در این ملک الهی است. احزاب و گروه هایی که می خواهند وارد رقابت های سیاسی این دوران بشوند لازم است  با بازخوانی چندباره بیانیه گام دوم، برنامه عملیاتی خود را برای رسیدن به  آن اهداف بزرگ برای مردم بازگو کنند تا مردم بدانند به  چه سمت و سویی قرار است حرکت کنند و به چه کسانی اعتماد نمایند. درباره  مختصات مجلس آینده و نمایندگان آن حرف و حدیث گفتنی ها زیاد است امیدواریم با هدایت الهی به سمت و سویی حرکت کنیم که مجلس با نمایندگان پاکدست، انقلابی، کارآمد و مردمی تشکیل شود تا پاسخگوی مطالبات رهبری و مردم باشد.