آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

قدرتمندترین لابی اروپا هشدار داد: برگزیت بدون توافق یعنی فاجعه!

سرویس خارجی- کنفدراسیون تجارت اروپا با صدور بیانیه ای، به فهرست بلند کسانی پیوست که نسبت به نتایج «فاجعه بار» اجرای برگزیت بدون توافق هشدار داده اند. نخست وزیر انگلیس که حمایت های آمریکا را دارد گفته، به دنبال خروج از اتحادیه اروپا به هر قیمتی است.

 «کنفدراسیون تجارت اروپا»، یکی از قدرتمندترین لابی های این قاره، روز دوشنبه هشدار داده خروج ناگهانی و بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا «پیامدهای فاجعه باری» خواهد داشت. پیشتر نیز موسسات دولتی و غیردولتی انگلیسی و اروپایی نسبت به نتایج خطرناک خروج بدون توافق هشدار داده اند، اما شاید این بیانیه صریح ترین هشدار را نسبت به نتایج اجرای بدون توافق برگزیت داده است.

این بیانیه لابی تجارت اروپا ساعاتی قبل از دیدار «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، با «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا، در «لوکزامبورگ» منتشر شد. هر دو طرف تنها یک ماه و نیم تا 31 اکتبر (9 آبان)، فرصت دارند، همین امر فشار را بر دو طرف به حداکثر رسانده، اما رسیدن به یک توافق در این مدت کوتاه و فشار زیاد بعید می نماید.

«مارکوس جی بیرر»، مدیر اجرایی لابی تجارت اروپا، آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، در این بیانیه اعلام کرده: «برگزیت بدون توافق به مثابه دستورالعمل فاجعه است و باید با قاطعیت کامل رد شود، چرا که خروج بی نظم و به هم ریخته انگلیس خسارات شدیدی را به دو طرف وارد خواهد کرد». این بیانیه روشن می کند تصمیم دولت انگلیس به خروج از اتحادیه در موعد مقرر، با توافق یا بدون آن، تنها اقتصاد این کشور را به ورطه فاجعه پرتاب نمی کند، بلکه کل اروپا از ماجراجویی «بوریس جانسون» و اعوانش متضرر خواهند شد که البته با توجه به متن این بیانیه، این ضرری که اروپا خواهد دید، چندان جبران پذیر نخواهد بود.

باید توجه داشت که برگزیت چنان سپهر سیاسی انگلیس را دو قطبی کرده، که هر چیزی با معیار برگزیت سنجیده می شود، این روند تا جایی پیش رفته که حزب «لیبرال دموکرات»، سومین حزب مهم انگلیس، که روزی متحد حزب حاکم بود، حالا علیه مواضع حزب حاکم، صریحا اعلام کرده است که طرفدار «ماندن در اتحادیه اروپا» است.

با این حال «جانسون» همچنان برای خروج پافشاری می کند. باید نشست و دید که خیره سری حزب حاکم کار را به کجا خواهد رساند.