آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

گزارش واشنگتن پست از احتمال وقوع جنگ بین ونزوئلا و کلمبیا

واشنگتن پست در گزارشی از احتمال وقوع جنگ بین ونزوئلا و کلمبیا و مداخله نظامی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین خبر داده است.

تنش ها در منطقه آمریکای لاتین دوباره بالاگرفته و آمریکا دور تازه ای از تلاش ها را برای سرنگونی نیکولاس مادورو رئیس جمهور قانونی ونزوئلا پس از شکست کودتای چند ماه پیش آغاز کرده است. واشنگتن پست در گزارشی در این باره نوشته: «تلاش ها به رهبری آمریکا برای بیرون کردن رئیس جمهوری ونزوئلا وارد مرحله جدیدی شده و نگرانی ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین کلمبیا و ونزوئلا و فعال شدن یک معاهده دفاعی مشترک 70 ساله بین کشورهای نیمکره غربی را تشدید کرده است».

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اعضای «معاهده کمک متقابل درون آمریکایی» موسوم به «معاهده ریو» اخیرا توافق کردند به معاهده دفاعی مشترک رجوع کنند. بر اساس این معاهده، اقدامات مشترک از تحریم های اقتصادی تا استفاده از نیروی نظامی و توقف راه های ارتباطی و حمل ونقل علیه کشور مدنظر اعمال می شود. وزرای خارجی 19 کشور عضو قرار است اواخر ماه جاری میلادی دیدار کنند و درباره اینکه چه اقداماتی برای از میان برداشتن دولت ونزوئلا لازم است، تصمیم گیری کنند.

این گزارش می افزاید: مقام های دولتی آمریکا با اذعان به این مسئله که معاهده ریو شامل رویکردهای استفاده از نیروی نظامی می شود، گفته اند هدف نهایی آنها افزایش تحریم ها شامل متوقف کردن نفتکش های حامل نفت ونزوئلا و ارائه یک چارچوب حقوقی برای سایر کشورهای نیمکره غربی برای پیوستن به این اقدامات است.