آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۸۰
زندگی: ایران
۱۶
میراث

کشف یک سازه چندین هزار ساله در کول تپه

حالا حالاها کار دارد تا تمدن های گمشده این سرزمین کشف شود و از دل خاک بیرون بیاید، مثل همین سازه عجیبی که در کاوش های فصل نخست کول تپه (آناهیتا) سرعین توسط باستان شناسان از دل خاک بیرون آمده و سرپرست هیات باستان شناسی کول تپه شهرستان سرعین می گوید این سازه معماری منحصربه فرد احتمالا کارکرد آیینی از دوران فرهنگی کورا ارس داشته است.

کول تپه سرعین در 35 کیلومتری اردبیل واقع شده و بافت مسکونی شهر گردشگری سرعین آن را کاملا در برگرفته و به گفته قادر ابراهیمی در سمت مغرب این محوطه چشمه ای به نام تپه چشمه سی قرار دارد که می توان شکل گیری و دوام استقرارهای هزاره های پیشین را به سبب وجود همین چشمه خنک در کنار چشمه های آبگرم و جوشان منطقه سرعین دانست.

ظاهرا این کشفیات طی یک کاوش سه ماهه پدیدار شده و سرپرست هیات باستان شناسی کول تپه معتقد است؛ با توجه به مطالعات اولیه و سرمیدانی در اواخر هزاره چهارم/ اوایل هزاره سوم پیش از میلاد اولین استقرارها در شهر سرعین توسط مردمان کورا ارس در کنار برکه ای کوچک شکل گرفته است. همچنین وجود پیکرک های گلی به شکل انسان و حیوانات مختلف از دیگر ویژگی های فرهنگی دوران مفرغ قدیم این محوطه است که قابل مقایسه با سایر محوطه ها و استقرارهای دوره فرهنگی کورا ارس است.

وجود خانه های مسکونی مدور در فازهای اولیه و قدیمی ترین استقرارها که در نهایت در فازهای بالایی به معماری با سازه های راست گوشه تبدیل می شود نیز از دیگر ویژگی های فرهنگی قابل مقایسه این محوطه با محوطه یانیق تپه به عنوان مشهورترین محوطه از دوره کورا ارس در منطقه آذربایجان ایران است.