آرشیو پنجشنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۴۷۰۸
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

چشم انداز اقتصاد عربستان

احسان آذری نیا

ابتدای هفته جاری حملات پهپادی حوثی های یمن به تاسیسات نفتی عربستان به کاهش 7/ 5 میلیون بشکه ای تولید نفت این کشور منجر شد و روز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد. از دید تحلیلگران، حملات یادشده جنگ چهار ساله ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن را وارد فاز جدید کرده و از این پس شرایط به زیان عربستان و هم پیمانان این کشور است؛ زیرا توان نظامی یمن افزایش یافته است و منابع حیاتی عربستان در معرض حمله حوثی ها قرار دارد.

درباره تبعات حملات حوثی ها به تاسیسات نفتی عربستان دیدگاه های گوناگون مطرح شده است. این حملات بر ارزش شرکت آرامکو که در آستانه عرضه اولیه 5 درصد سهام خود قرار دارد، تنش ها در منطقه خاورمیانه، وضعیت اقتصادی عربستان، موضع گیری های امارات و آمریکا در قبال منطقه، قیمت نفت، دیدگاه سرمایه گذاران خارجی درباره ثبات سیاسی و نفتی عربستان و... اثر می گذارد.

تحلیلگران به ارزیابی واکنش عربستان و آمریکا به این حملات پرداخته اند. سناریوهای مختلف در این زمینه مطرح است و تحقق هر سناریو اثرات خود را در بر خواهد داشت. هنوز برای اظهارنظر درباره آنچه در آینده رخ خواهد داد، زود است و باید منتظر ماند تا واکنش ها نمایان شود. از دید تحلیلگران، بهترین واکنش در بلندمدت، مذاکره عربستان با حوثی ها و انعقاد قرارداد صلح است.

در مطالب حاضر به وضعیت اقتصادی عربستان، عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو، واکنش های احتمالی عربستان به حملات حوثی ها و تغییراتی که در بازار نفت ایجادشده اشاره شده است.