آرشیو پنجشنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۴۴۶۷
کتاب
۱۱

کتابخانه

از شیلی تا کانادا
عرفان حکمتی

هر بار که عاشق می شد - که کم هم نبود- رویای ازدواج و ماندگار شدن در کانادا را در سرش می پروراند. اما همین که آتش عشقش سرد فرو می نشست، دلتنگ شیلی می شد. وطنش آنجا بود. در جنوب جنوب آن کشور دراز و باریک که هنوز او را به خود می خواند. روزی که برمی گشت، مطمئن بود. خیلی از شیلیایی های تبعیدی برگشته بودند و بدون جار و جنجال زندگی می کردند و کسی هم کاری به کارشان نداشت. «در دل زمستان» داستان یک زندگی توام با شکست و هیجان است. از سویی عطش زندگی در کشوری پیشرفته مثل امریکا و از سوی دیگر دلی که صاحبش را به سمت موطنش می خواند.

توفان قصه ها
آزیتا بهرامی

آگوتا کریستوف، نویسنده مجاری الاصل سوییسی است که از بزرگ ترین نویسندگان معاصر سوییس به شمار می رود. رمان «دفتر بزرگ» یکی از کارهای مهم او به شمار می رود که تاکنون به 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. او در 30 اکتبر 1935 به دنیا آمد. این نویسنده مجارستانی در 1956 در پی انقلاب های ضدکمونیستی در بیست ویک سالگی با شوهر و فرزند چهارماهه اش از کشورش گریخت و در نوشاتل سوییس ساکن شد. بعد از پنج سال تنهایی، افسردگی و کار سخت در یک کارخانه، محل کارش را ترک کرد، از همسرش جدا شد و به مطالعه زبان و... روی آورد. ریتم و جنبه موسیقیایی این شعرها وقتی ظاهر می شود که آنها را با صدای بلند می خوانیم.

روایت و متن
بهرام آذرفام

طی چند دهه گذشته علاقه به روایت شناسی جهشی بزرگ یافته و این موضوع چندوجهی در طیف گسترده ای از زمینه های پژوهشی و حوزه های تخصصی به دغدغه اصلی بدل شده است. با در نظر گرفتن اینکه چه اتفاقی با عواقب خاص برای افراد خاص رخ می دهد، داستان ها، در مواجهه با زمان، تحول و تغییر، به استراتژی اساسی انسان تبدیل شده اند. عناصر اصلی روایت چیست؟ روایت چه خصوصیاتی دارد؟ پاسخ ساده این است که همه روایت ها داستان گو هستند. داستان پیشرفت رویدادهایی است که شخصیت ها از سر می گذرانند. از این رو، روایت شکلی از ارتباط است که پیشرفتی از رویدادها به دست می دهد، رویدادهایی که شخصیت ها تجربه کرده اند. متن عامل تعیین کننده در مواجهه ما با روایت است و روایت شناسی ماجرای روبه رو شدن ما با متن و عوامل متن است. مانفردیان در کتاب «روایت شناسی» مباحث مهم این حوزه را مطرح می کند و به بررسی موجز این مباحث می پردازد.

ماجرای قاتلی سریالی

تیرداد آفریدگار| زن جوانی در استرالیا به قتل می رسد و مشخص می شود که قاتلی سریالی او را کشته است. هری هوله، کارآگاه نروژی به استرالیا فرستاده می شود تا به روند تحقیقات کمک کند، او نباید خیلی درگیر پرونده شود؛ اما وقتی عملیات دستگیری قاتل سریالی آغاز می شود؛ قاتل فقط با هری صحبت می کند. رمان «خفاش» نخستین کتاب از مجموعه کتاب های پلیسی- جنایی یو نسبو است و معمایی که در آن مطرح شده از ساختار خوبی برخوردار است و خواننده را در سراسر کتاب به هیجان می آورد. علاوه بر آن محل وقوع حوادث در استرالیاست و نویسنده توانسته ارتباط بین نژادهای مختلف در استرالیا را به خوبی توصیف کند که به نوبه خود موضوعی منحصربه فرد است. شخصیت اصلی ای که یو نسبو در اولین سری داستان های هری هول توصیف کرده است کاستی های خودش را دارد، با این حال برای خواننده واقعی و دوست داشتنی است. همچنین نویسنده توانسته است دیگر شخصیت های کتاب را نیز بسیار واقعی و با چیرگی تمام به تصویر بکشد.