آرشیو پنج‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۸۲
زندگی: سلامت
۱۴
خط لبخند

در آداب ارتباط بیمار و پزشک

دکتر کاظم دالایی

چند نکته را ضروری می دانم که به بیماران در حوزه ارتباط بین پزشک و بیمار یادآوری کنم:

با وقت قبلی به ویزیت پزشک بروید و سعی کنید برای رسیدن به موقع در قرارهای پزشکی برنامه ریزی کنید. حضور به موقع بیمار، پزشکان را ترغیب بیشتری به رعایت آداب ارتباط می کند.

در اتاق انتظار، تهدید معطلی را به فرصت یادگیری برای خودتان تبدیل کنید و به جای ایجاد فشار روانی برای خود و منشی مطب، انرژی خود را صرف یادگیری یا سرگرمی کنید.

داشتن روحیه ای آرام، همراه با لبخند از رفتارهایی است که پرسنل مطب نیز باید نسبت به آن تعهد داشته باشند. اگر همواره منشی مطب با لبخند، سلام را به بیماران تازه وارد هدیه کند، بیماران احساس امنیت روانی بیشتری می کنند .

بیماران نیز باید پیرامون بیماری خود توضیحات کافی و شفاف به پزشک ارائه کنند و از جملات مبهم، اغراق شده یا حتی علمی استفاده نکنند و از طرف دیگر پزشکان باید به مهم ترین عامل ارتباطی یعنی شنونده بودن فعال توجه بیشتری کنند.

تماس چشمی، تکان دادن سر و فرصت دادن به بیمار برای ارائه توضیحات و همچنین برخورد همدلانه از ویژگی های مهم شنونده بودن فعال است که همه افراد جامعه باید نسبت به آن کوشا باشند .

اخلاق حرفه ای حتی فارغ ازآموزه های دینی توصیه به عدم آرایش غلیظ به بیماران و پزشکان می کند؛ چرا که از منظر بهداشتی قابل قبول نیست .

بیماران باید از مقایسه پزشکان با یکدیگر بپرهیزند و همچنین پزشکان باید از تخریب همکار به شدت دوری کنند، چرا که اعتماد بیمار به گروه پزشکی مخدوش می شود .