آرشیو شنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۷
اقتصاد
۴

هپکو را چطور تحویل گرفتند و چطور پس دادند!

یک فعال رسانه ای به نام «آسید» در صفحه شخصی خود درتوییتر تصاویری از شرکت هپکو اراک قبل و بعد از خصوصی سازی منتشر کرد.

وی در توییت خود نوشت: شرکتی که پیش از خصوصی سازی از مهم ترین و موفق ترین نمادهای صنایع مادر کشور بود، بعد از واگذاری به مالکان بی صلاحیت و رانتی، از عرش به فرش افتاد.

گفتنی است، هپکو شرکت ساخت و مونتاژ ماشین آلات راه سازی است که در سال 1385 با انبوهی از تولیدات به بخش خصوصی واگذار شد اما واردات ماشین آلات خارجی از یک طرف و رکود در پروژه های عمرانی به دلیل محدودیت بودجه، دو عامل فنی کاهش تقاضا برای محصولات ماشین آلات راه سازی سنگین هپکو بوده است.

از طرفی سوءمدیریت و واگذاری غیراصولی این شرکت مهم تولیدی باعث افزایش مشکلات کارگری در این بنگاه اقتصادی شد.

چندی پیش سیدجعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی درباره روند واگذاری این شرکت اظهار داشت: 60/7 درصد از سهام شرکت هپکو را در سال 85 از طریق بورس واگذار کردیم که خریدار آن زمان شرکت واگن سازی کوثر بود که این خریدار مقداری از پیش پرداخت اولیه را پرداخت کرد، اما متاسفانه اقساط را به موقع نداد.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی علیه خریدار اول در مراجع قضایی اقامه دعوی کرد و دادگاه به نفع سازمان خصوصی سازی رای داد و توانستیم این شرکت را به صورت وکالتی به خریدار بعدی بفروشیم. سال 94 و 95 شرکت هپکو از طریق وکالتی به خریدار جدید به نام «هیدرواطلس» واگذار شد.

این مقام سازمان خصوصی سازی ادامه داد: قرار بر این شد، برای راه اندازی شرکت بعد از دو سال اقساط خود را به سازمان خصوصی سازی بدهد که متاسفانه خریدار جدید هم با وجود گذشت دو سال تنفس نتوانست اقساط خود را بدهد. هنوز از خریدار هیدرواطلس پس نگرفته ایم، ولی اگر خریدار جدید پیدا شود، می توانیم به روش وکالتی به خریدار جدید بدهیم. شنیده ها حاکی است این هفته قرار است سهامدار جدید معرفی شود.