آرشیو شنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۷
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خروج 2 میلیون کارگر خارجی از عربستان به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی آل سعود

بنابر گزارشی جدید درباره وضعیت کارگران در عربستان، کاهش فعالیت های اقتصادی و افزایش مالیات سبب شده 2 میلیون کارگر خارجی این کشور را ترک کنند.

در 2 سال گذشته وضعیت اقتصاد عربستان شاهد کاهش در بخش های مختلف بوده است. این وضعیت در خروج کارگران خارجی نیز تاثیرگذار بوده است. باشگاه خبرنگاران جوان در همین رابطه به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته، تازه ترین گزارش درباره وضعیت کارگران خارجی در عربستان نشان می دهد کاهش فعالیت های اقتصادی و افزایش مالیات در این کشور در سی ماه منتهی به پایان ژوئن(خرداد) سبب شده شمار کارگران خارجی مستقر در این کشور به بیش از یک پنجم کاهش یابد.

شرکت سرمایه گذاری «جدوا» در عربستان با اشاره به کاهش 132 هزار نفر از کارگران خارجی در سه ماهه دوم امسال، اعلام کرده از آغاز 2017 تاکنون نزدیک به یک میلیون و 900 هزار کارگر مهاجر این کشور را ترک   کرده اند. شمار کارگران خارجی شاغل در بخش های عمومی و خصوصی عربستان از 8 میلیون و 550 هزار نفر در پایان 2016 به 6 میلیون و 600 هزار نفر در پایان ژوئیه(تیرماه) سال کنونی کاهش یافت. فعالیت اقتصادی عربستان با تولید روزانه 10 میلیون بشکه نفت از اواسط 2014 به شدت تحت تاثیر سقوط بهای نفت خام قرار گرفته است. از سوی دیگر، کاهش 7 دهم درصدی فعالیت اقتصادی عربستان در سال 2017 پیش از رونق دوباره 2.3 درصدی رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته، سبب کاهش شدید رشد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور شده است.

تاثیر شدید رکود اقتصادی بر بخش خصوصی سبب تعطیلی بسیاری از شرکت های کوچک و اخراج هزاران نفر از کارگران از سوی شرکت های بزرگتر در این کشور عربی شده است. مقامات ریاض در ژوئیه 2017، ماهانه 100 ریال (26 دلار) هزینه بر کارگران خارجی مستقل اعمال کردند که این رقم به تدریج به 400 ریال تا 2020 افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، مقامات عربستان سال گذشته برای اولین بار از شرکت های سعودی که کارگران خارجی بیشتری نسبت به کارگران سعودی استخدام می کنند خواست هزینه ای در حدود 400 ریال برای هر نفر پرداخت کنند که این رقم در سال کنونی به 800 ریال رسید. قطعا حملاتی که به آرامکو صورت گرفته نیز در تشدید وضعیت وخیم اقتصادی این کشور موثر خواهد بود.