آرشیو پنج‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۳۵۲۲
دیپلماسی
۱۵
رویداد

در پی احضار به وزارت خارجه بریتانیا

بعیدی نژاد: نفت آدریان دریا فروخته شده

حمید بعیدی نژاد

شرق: بعد از احضار به وزارت خارجه بریتانیا، سفیر ایران در لندن تاکید کرد: نفت کش آدریان دریا، نفت خود را در دریا به یک شرکت خصوصی فروخته و هیچ تعهدی را نقض نکرده است. به گزارش ایسنا، حمید بعیدی نژاد در حساب توییتری خود با اشاره به دیدارش با وزیر خارجه انگلیس نوشت: «در جلسه امروز با وزیر خارجه انگلیس، تاکید گردید که اقدام مقامات انگلیس علیه نفت کش حامل نفت ایران خلاف حقوق بین الملل بود. تحریم های اتحادیه اروپا قابل تعمیم به کشورهای ثالث نیست. علی رغم تهدیدات بی شمار آمریکا، نفت کش نفت خود را در دریا به یک شرکت خصوصی فروخت و تعهدی را هم نقض نکرده است».

وزارت امور خارجه بریتانیا سه شنبه سفیر ایران را در ادامه حاشیه ها و گمانه زنی ها درباره ابرنفت کش حامل نفت ایران که مدعی شده بودند نفت این کشتی به سوریه تحویل شده، احضار کرده بود. ایسنا به نقل از یورونیوز می نویسد وزارت خارجه بریتانیا، بعیدی نژاد را به منظور محکوم کردن اقدام ایران درخصوص «ارسال محموله کشتی به سوریه» احضار کرده است. دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه ای ادعا کرد: «ایران نشان داده که به ضمانت خودش درخصوص «آدریان دریا 1» بی اعتناست. فروختن نفت به بشار اسد، نشانگر الگوی رفتاری ایران درخصوص برهم زدن امنیت منطقه است». انگلیس قرار است این موضوع را در سازمان ملل مطرح کند.

ایران هیچ موضع رسمی ای درباره مقصد آدریان دریا و خریدار نفت آن نگرفته است. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه یک شنبه بدون اشاره به نام هیچ کشوری، تنها گفت «این کشتی در یکی از سواحل مدیترانه پهلو گرفته».

پس از ادعای برخی رسانه ها درباره تحویل نفت آدریان دریا به سوریه، برخی مقامات بریتانیایی و آمریکایی ایران را متهم کردند که درباره عدم انتقال این نفت به سوریه بریتانیا را فریب داده است. وزارت خارجه ایران بعد از رفع توقیف آدریان دریا نامه ارسالی به بریتانیا در این باره را منتشر کرد که در آن نام «سوریه» ذکر نشده بود. در این نامه آمده بود مقصد کشتی «نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا» نیست و تاکید شده بود که در هر صورت «تحریم های اتحادیه اروپا نمی تواند بر کشورهای ثالث اعمال شود».