آرشیو یکشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۴۴۶۹
اقتصاد
۱۰

اقتصاد بین الملل

اونس جهانی طلا با افزایش قیمت به تعطیلات رفت

آخر هفته بازار های جهانی با افزایش قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه همراه شد. به طوری که قیمت فلز زرد با 1.19 درصد افزایش به 1516 دلار و 90 سنت رسید. در حالی که سرمایه گذاران روی تنش ها در خاورمیانه تمرکز کرده اند و بار دیگر نگرانی ها در مورد جنگ تجاری افزایش یافته است، قیمت طلا روز جمعه افزایش داشت و اولین رشد هفتگی طی 4 هفته گذشته را تجربه کرد. عامل دیگر تقویت قیمت طلا کاهش نرخ بهره در امریکا برای دومین بار در سال جاری میلادی بوده است. لوکمن اوتونوگا، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «چشم انداز اقتصاد جهان کاملا نامساعد است و بانک های مرکزی جهان به اتخاذ سیاست های پولی انبساطی ادامه خواهند داد که این به نفع بازار طلا تمام می شود.»

فشار دولت عربستان به ثروتمندان سعودی برای خرید سهام آرامکو

در حالی که حملات پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو تمایل خارجی ها برای خرید سهام این شرکت را کاهش داده است، رژیم ریاض به خانواده های ثروتمند عربستان فشار می آورد تا سهام آرامکو را در زمان عرضه آن در بورس خریداری کنند. به گزارش اویل پرایس، برخی منابع می گویند ریاض از برخی خانواده های ثروتمند عربستان خواسته جزو سرمایه گذاران قطعی لیست آرامکو باشند. به گفته منابع، رویکرد ریاض نسبت به این خانواده ها چندان دوستانه نبوده است، از عباراتی مانند «مجبور کردن»، «به زور وادار کردن» و «زور گفتن» برای توصیف شیوه درخواست دولت عربستان از خانواده ها استفاده شده است. عربستان سعی می کند سرمایه گذاران اصلی را برای آنچه بزرگ ترین معامله قرن برای نفت نام گرفته، حفظ کند.

لغو سفر مقامات چینی به مونتانای امریکا وال استریت را منفی کرد

لغو سفر هیات چینی به منطقه کشاورزی ایالت مونتانا بورس وال استریت را منفی کرد. این هیات بنا بود چند روز بیشتر در امریکا بماند اما زودتر از موعد این کشور را ترک کرده است. پس از لغو این سفر شاخص های اصلی بورس امریکا منفی شدند. هیات چینی با هدف مذاکره با مقامات امریکایی برای حل اختلافات تجاری به واشنگتن آمده بودند. در زمان حضور چینی ها در امریکا، ترامپ، رییس جمهور این کشور اعلام کرد به دنبال یک توافق جامع است و نمی خواهد توافق فقط محدود به خرید محصولات کشاورزی بیشتر توسط چینی ها باشد.