آرشیو یکشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۷۱۶۲
جهان
۱۷

واکنش قهرآلود چین به پیام منفی ترامپ به پکن

ندا آکیش

هیات چینی چند روزی بود که برای مذاکره با امریکایی ها درباره پایان دادن به جنگ تجاری دو کشور در واشنگتن به سر می برد و جامعه جهانی در انتظار اخبار خوش از این مذاکرات بود اما روز جمعه چینی ها به طور ناگهانی تصمیم گرفتند سفر را ناتمام بگذارند و به پکن بازگردند. آنها چند برنامه مربوط به روز جمعه را لغو کردند و هیچ توضیحی هم درباره علت نیمه تمام ماندن سفرشان ندادند. این اتفاق پس از آن رخ داد که ترامپ روز جمعه به طور ضمنی از بی نتیجه بودن مذاکرات خبر داده و گفته بود، تا پیش از انتخابات 2020 نیازی به توافق تجاری با چینی ها ندارد.

به گزارش سی ان بی سی، مذاکره کنندگان چینی قرار بود روز جمعه با کشاورزان امریکایی در «نبراسکا» دیدار و گفت و گو و از مزارع کشاورزی بازدید کنند اما بدون هیچ توضیحی این دیدارها را لغو و اعلام کردند، زودتر از موعد به کشورشان برمی گردند. این اتفاق باعث شد امیدها از نتیجه بخش بودن مذاکرات چین و امریکا بر سر جنگ تجاری به یاس تبدیل شود. البته به عقیده برخی تحلیلگران انتظار اینکه چینی ها سفر را زودتر از موعد به پایان برسانند می رفت زیرا ترامپ با اظهاراتش پیام روشنی به پکن داده بود که این پیام ماندن آنها در واشنگتن را بی معنا می کرد. ترامپ روز جمعه در جمع خبرنگاران گفته بود، نیازی به توافق تجاری با چین پیش از انتخابات 2020 ندارد چون به رغم نگرانی ها درباره رکود، اقتصاد امریکا «بشدت قوی» است. او تاکید کرده بود: من به دنبال یک توافق جزئی نیستم؛ دنبال یک توافق کامل هستم.

در چنین شرایطی که ترامپ سیگنال منفی داد و چینی ها هم بسرعت به آن پاسخ دادند، عجیب است که چطور هم خبرگزاری دولتی شینهوا چین و هم دفتر نمایندگی تجاری امریکا از سازنده بودن مذاکرات دو روزه در واشنگتن خبر دادند. البته نه شینهوا و نه این مرکز امریکایی اشاره ای به جزئیات مذاکرات نکردند.