آرشیو یکشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

راهپیمایی میلیونی در سراسر جهان علیه تغییرات اقلیمی

میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان با برگزاری راهپیمایی اعتراضی خواستار اقدام فوری دولت ها در مورد تغییرات آب و هوایی و برای به صفر رساندن انتشار کربن تا سال آینده میلادی شدند. در انگلیس این راهپیمایی با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

این تظاهرات های هماهنگ روز جمعه و در پاسخ به فراخوان جنبش «تظاهرات جهانی برای آب و هوا» از سوی دانش آموز سوئدی که 12 ماه قبل فراخوان داده بود در نقاط مختلف جهان برگزار شد. طبق گزارش هایی که منتشر شده، بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر فقط در کشور های لهستان، آلمان، بلژیک، و ایرلند به خیابان ها آمده و خواستار اقدامات فوری دولت ها برای مقابله با گرمایش جهانی شده اند.در آمریکا، بیش از 250 هزار شهروند از شهر های نیویورک، بوستون، میامی، مکزیکو سیتی و سان فرانسیسکو تظاهرات کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران معترضان در 185 کشور جهان در اعتراض به بی توجهی دولت ها به مسئله تغییرات آب و هوایی تظاهرات کردند. آنها خواستار بررسی علل بالا آمدن آب دریاها، دفن زباله های سمی در سواحل آفریقای جنوبی، رها شدن ضایعات پلاستیکی در هند و گسترش صادرات و استفاده از زغال سنگ در استرالیا هستند. با این حال، پیام کلی و یکپارچه آنها کاهش تولید گاز های گلخانه ای و تثبیت شرایط آب و هوا بود.

بر اساس گزارش «گاردین» علاوه بر مردم عادی، اتحادیه های کارگری، اصناف، پزشکان و پرستاران، معلمان و کارمندان نیز در این تظاهرات سراسری شرکت کردند. کارکنان شرکت های مایکروسافت، گوگل، آمازون، فیس بوک و توئیتر در شهر های مختلف آمریکا از جمله نیویورک، سن فرانسیسکو، سن خوزه و...، معترضان را همراهی می کردند. بیش از 1800 کارمند گوگل با امضای تعهدنامه ای اعلام کردند این شرکت تولید گاز های گلخانه ای را تا سال 2030 به صفر می رساند و همه قراردادهای خود را با شرکت های نفت و گاز لغو می کند. این راهپیمایی اعتراضی در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد تا طبق توافقنامه 2015 پاریس سران دولت ها همزمان با شرکت در این اجلاس به نتایجی برای مقابله با افزایش دمای 1.5 درجه دست یابند و به هدف به صفر رساندن انتشار کربن تا سال 2020 پایبند بمانند. گوترش دبیرکل سازمان ملل دیروز خطاب به سران کشورهایی که قرار است در نشست آب و هوایی امروز (یک شنبه) در نیویورک شرکت کنند، گفت اگر طرح و برنامه ای ندارند به این نشست نیایند!