آرشیو یکشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

ضمن توقف حملات پهپادی به عربستان انصارالله پس از سیلی به آمریکا و سعودی از موضع بالا پیشنهاد صلح داد

انصارالله یمن پس از ضرب شست بزرگ، به آل سعود پیشنهاد صلح داد و اعلام کرد که به صورت مشروط، حملات تلافی جویانه خود به داخل اراضی عربستان را متوقف می کند.

انصارالله یمن اخیرا با حمله پهپادی به ستون فقرات اقتصاد عربستان یعنی شرکت آرامکو در شرق این کشور، باعث فلج شدن تولیدات نفت آل سعود شد. به دنبال این حمله، 50 درصد از تولیدات نفت عربستان متوقف شد و مردم در ایستگاه های های بنزین برای دریافت سوخت صف کشیدند. علاوه بر این، این حملات نشان داد که عربستان در برابر انقلابیون یمن کاملا بی دفاع بوده و در معرض خطر بزرگی قرار داد. در این شرایط انقلابیون یمن از موضع قدرت، به ائتلاف عربی پیشنهاد صلح دادند.  به گزارش فارس، «مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن، ضمن اعلام این پیشنهاد به عربستان، اظهار داشت که امیدوار است ریاض هم حملات به یمن را متوقف کند. وی در ادامه هشدار داد، چنانچه عربستان در مقابل این ابتکار عمل یمن، به حملات خود ادامه دهد، یمنی ها حق دارند که به این تجاوزات پاسخ دهند. او گفت: «تداوم جنگ عربستان علیه یمن چه بسا منجر به تحولات خطرناکی شود که ما نمی خواهیم اتفاق بیفتد». او گفت ، در صورتی که آتش بس فراگیر در یمن محقق شود، دولت نجات ملی (مستقر در صنعا) مستقیما وارد مرحله گفت وگوهای جدی به منظور دست یابی به راه حل سیاسی همه جانبه خواهد شد. کارشناسان این پیشنهاد انصارالله را ابتکاری از موضع قدرت تحلیل کرده اند.

تصمیم آمریکا

اما، در واکنش به حملات اخیر انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، «دونالد ترامپ» با اعزام نیروی نظامی این کشور به عربستان و امارات برای کمک به دفاع هوایی و موشکی آنها، موافقت کرده است. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا طی یک کنفرانس خبری، این خبر را اعلام کرد، اما از جزییات این تصمیم سخنی به میان نیاورد.