آرشیو یکشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۸۴
زندگی: سلامت
۱۴
کلینیک درد

معاینه گام اول در درمان درد

حدود 70 سال داشت، آقایی با موهای جو گندمی که وقتی در مطب را باز کرد لنگان لنگان روی صندلی معاینه نشست. دردی داشت در ناحیه کمر با انتشار به پشت ران و ساق پا که احساس سوزش شدید بی طاقتش کرده بود. با کوله باری از عکس و ام آرآی و درمان دارویی که با توجه به وجود یک دیسک کوچک در بررسی های انجام شده برای بیمار تجویز شده بود. درمان ها درد را مختصری کاهش داده، ولی شدت سوزش با آنچه در بررسی های تشخیصی دیده می شد، تناسبی نداشت. وقتی گرفتن شرح حال تمام شد، نوبت به معاینه رسید و پس از این که معاینات مربوط به سیاتیک و دیسک را انجام دادم و یافته مثبتی در آنها پیدا نکردم از بیمار خواستم پوست منطقه درد را در ناحیه کمر و پا به من نشان بدهد، با کمی دقت ضایعات جلدی قرمز رنگی مشاهده می شد که نشان دهنده بیماری زونا بود. بیماری با سوزش و درد که می تواند در نقاط مختلف بدن بروز کند و در این بیمار با توجه به محل وقوع درد و شباهت علائم با درد سیاتیکی تشخیص دیسک کمر مطرح شده بود.

بیماری زونا بر اثر فعالیت ویروس هرپس زوستر به وجود می آید و این ویروس معمولا در دوران کودکی به صورت آبله مرغان در بدن ایجاد علامت می کند و سپس به صورت نهفته در بدن می ماند. افزایش سن، بیماری های سخت و تضعیف سیستم ایمنی بدن، شرایطی است که در آن ویروس هرپس دوباره فعال شده و پس از یک دوره فعالیت و ایجاد ضایعات جلدی در بعضی بیماران دردهای شدیدی را به صورت مزمن ایجاد می کند. بیماران مبتلا به این نوع درد پس از مراجعه به کلینیک های درد تحت درمان های مختلف مانند درمان دارویی، لیزر، بلوک های عصبی و رادیوفرکونسی سیستم سمپاتیک قرار می گیرند. در صورتی که بیماری زونا در مرحله فعال باشد، ممکن است در شروع درمان آنتی بیوتیک لازم شود.

محل وقوع درد و شدت درد از عوامل تعیین کننده نوع درمان است و معمولا بیماران در کلینیک های درد به سطح درمان مطلوبی دسترسی پیدا می کنند.

معاینه، گام اول تشخیص در کلینیک های درد است و اتکا به تصویر برداری برای انجام تشخیص گام دوم در مدیریت بیماری است. شروع درمان باید پس از معاینه دقیق انجام شود تا از انجام درمان های غیر ضروری جلوگیری و درمان مناسبی انجام شود.