آرشیو یکشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۸۴
زندگی: ایران
۱۶
آیین فرهنگ محلی

پایان «یک شب و هزار قصه» خوزستا

آیین پایانی قصه گویی مادربزرگ ها و پدر بزرگ های قصه گوی خوزستانی در نخستین مهرواره قصه گویی «یک شب و هزار قصه» در اهواز برگزار و حسن ختامی شد برای این برنامه فرهنگی بومی و محلی جذاب.

مجتبی گهستونی، دبیر نخستین مهرواره قصه گویی یک شب و هزار قصه، در این آیین که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد، گفت در همه مدتی که در شهرها و روستاهای مختلف در پی جمع آوری قصه های مادران و پدران نازنین بودیم، پی بردیم که قصه ها بازتابی از دیدگاه انسان درباره جهان پیرامون و گاه تمثیل هایی برای شادی های نایافته و آرزوهای برنیامده است.

به گفته وی، اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در بحث استفاده از المان های فرهنگی رنج می برند، این در حالی است که مسوولان شهرهای خوزستان می توانند مانند دیگر شهرهای خلاق ایران و دنیا، با بهره گیری از دانش کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، به مفاهیم قصه و قصه گویی در سطح شهرها توجه کنند، که البته برگزاری آیین قصه گویی می تواند کمک مهمی به اجرای این مهم بکند.

گهستونی افزود:  تعداد 200 قصه به دبیرخانه مهرواره قصه گویی ارسال شد و داوری آنها انجام گرفت. بخشی از آثار رسیده شامل خاطره یا لالایی بود،اما بیش از 90 درصد آثار رسیده قصه هایی بودند که نسل به نسل از مادران و پدران به فرزندان منتقل شد. قصه هایی که گویش و لهجه های مختلف بختیاری، عربی، لری، دزفولی، شوشتری، بهبهانی و حتی قصه هایی به زبان آرامی مندایی و آشوری که هر دو از هموطنان اقلیت مذهبی در خوزستان هستند را در خود داشت.براساس این گزارش، از میان 200 قصه ارسال شده به دبیرخانه مهرواره، 20 قصه پخش شد و درنهایت هشت منتخب برگزیده شدند./ جام جم