آرشیو شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸، شماره ۷۱۶۷
حوادث
۱۲

حوادث جهان

سه زلزله در ترکیه ،آرژانتین و اندونزی

روز پنجشنبه سه زلزله شدید کشورهای اندونزی، آرژانتین و ترکیه را لرزاند.

زمین لرزه اندونزی

زلزله ای با شدت 6.5 ریشتر پنجشنبه استان شرقی «مالوکو» اندونزی را به لرزه درآورد. این زمین لرزه 23 کشته و 100 زخمی بر جا گذاشت.

وقوع این زلزله با ایجاد تکانه های شدید در ساختمان ها منجر به وحشت ساکنان این جزیره شده است. به گفته مقامات اندونزی، تاکنون بیش از 15 هزار نفر به دلیل تخریب خانه هایشان مجبور به تخلیه و رفتن به پناهگاه های موقت شده اند. بیشتر قربانیان این زمین لرزه قدرتمند به دلیل ماندن زیر آوارهای شهر زلزله زده آمبون جان باخته اند. یک نوزاد نیز در میان قربانیان بوده است.

صدها خانه، اداره، مدرسه و اماکن عمومی نیز در این حادثه طبیعی آسیب دیده اند. سازمان زمین شناسی ایالات متحده مرکز این زمین لرزه را در حدود 37 کیلومتری شمال شرقی شهر «آمبون» در استان «ملوک» و در عمق 29 کیلومتری زمین اعلام کرده است.

مجمع الجزایر اندونزی واقع در جنوب شرقی آسیا یکی از مستعدترین کشورهای جهان نسبت به بلایای طبیعی از جمله زمین لرزه است.

زلزله 6.1 ریشتری در آرژانتین

سازمان زمین شناسی ایالات متحده از وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 6.1 ریشتر در آرژانتین خبر داد. این زمین لرزه ساعت 16:36 به وقت گرینویچ روز پنجشنبه در 40 کیلومتری غرب شهر Villa La Angostura به وقوع پیوسته است.

زلزله در استانبول

زمین لرزه ای به قدرت 6.3 در مقیاس ریشتر بخش گسترده ای از استانبول را لرزاند.  این زمین لرزه ساعت10:32 به وقت محلی پنجشنبه به کانون سیلیوری واقع در دریای مرمره استانبول رخ داد و در بخش گسترده ای از کلانشهر استانبول احساس شد. این زمین لرزه هر چند تلفات یا خساراتی بر جا نگذاشت ‏، اما مردم مناطق سیلیوری و اوسکودار استانبول را سراسیمه به خیابان ها کشاند. روز سه شنبه گذشته نیز زلزله ای به قدرت 4.6 ریشتر در همین منطقه رخ داد که تلفاتی به همراه نداشت.