آرشیو چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

منابع نزدیک به عبدالمهدی اعلام کردند: بازگشت آرامش به بغداد و استان های جنوبی همزمان با شناسایی عوامل «آشوب»

نخست وزیر عراق از بازگشت آرامش پس از حدود یک هفته ناآرامی به این کشور خبر داد و اعلام کرد، دولت به تلاش خود برای پاسخگویی به خواسته های مشروع معترضان ادامه می دهد.

«عادل عبدالمهدی» در دیدار با شمار زیادی از روسای عشایر و مقامات استان های مختلف اظهار داشت، مرجعیت دینی و عشایر عراق دو رکن اصلی عراق بوده و در تاریخ این کشور ریشه دارند.

عبدالمهدی افزود، اوضاع کشور به حال طبیعی خود بازگشته است. دولت در پاسخ به مطالبات مشروع مردم، تصمیماتی را اتخاذ کرده است و دولت درصدد اتخاذ تصمیمات جدید است.

وی ادامه داد، عشایر می توانند در ارائه پیشنهادات و راه حل هایی که منعکس کننده خواسته های عموم مردم و به ویژه معترضان باشد، کمک کنند.

شکست توطئه گران

«فالح الفیاض» رئیس سازمان بسیج مردمی(حشدالشعبی) و مشاور امنیت ملی عراق، طی یک کنفرانس خبری دربغداد گفت، بیانیه مرجعیت دینی درخصوص بحران عراق، واضح و روشن بوده و مرجعیت راه حل ها و اقداماتی را که باید انجام شود، مشخص کرده است.

وی گفت: به دشمنان و توطئه گران می گوییم که تلاش آنها عملا شکست خورده است.

الفیاض تاکید کرد: از بین بردن فساد، تحقق توسعه و انجام اصلاحات اقتصادی، جز با وجود حکومت، محقق نخواهد شد.

مشاور امنیت ملی عراق همچنین گفت: کسانی که به دنبال شر برای عراق بودند، عادلانه قصاص خواهند شد و تسامح با توطئه گران، امکان ندارد.

نقش موساد در ناآرامی های عراق

روزنامه لبنانی «الاخبار» به نقل از منابع نزدیک به نخست وزیر عراق اعلام کرد، بر اساس اطلاعات امنیتی دقیق جمع آوری شده، سرویس اطلاعات اسرائیل(موساد) و سفارت آمریکا در بغداد در منحرف کردن تظاهرات مردم عراق از مسیر مسالمت آمیز به سمت خشونت، نقش کلیدی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، منابع نزدیک به دولت عراق با تاکید بر اینکه عبدالمهدی نقش پر رنگ اسرائیل، آمریکا و سعودی ها در فتنه اخیر عراق را کاملا دقیق درک کرده است، گفتند، این سه طرف در کنار گروه های میدانی که در استان های جنوبی فعالیت داشتند، تظاهر کنندگان را تحریک می کرده اند. رژیم صهیونیستی پیش از این هم در حوادث عراق دست داشته، که برجسته ترین آن، حمله به پایگاه های حشدالشعبی طی ماه های تیر و مرداد گذشته بوده است.