آرشیو سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۳۸
جهان
۷

پیروزی حزب کورتس در انتخابات پارلمانی اتریش

«مردم» پیروز انتخابات

براساس نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی اتریش، حزب محافظه کار «مردم» به رهبری سباستین کورتس، صدراعظم پیشین اتریش با کسب 37 درصد آرا به پیروزی دست یافته است. با این حال، پیروز اصلی، حزب سبزهای این کشور بوده است. به گزارش رویترز، در انتخابات پارلمانی پیش از موعد اتریش حزب محافظه کار سباستین کورتس، صدراعظم مستعفی این کشور با کسب 37.1 درصد آرا به پیروزی رسید. این رقم 5.6 درصد بیش از آرای این حزب در انتخابات پیشین در سال 2017 است.

بر اساس این گزارش حزب سوسیال دموکرات اتریش با کسب 21.8 درصد در جایگاه دوم قرار دارد که نشان از یک کاهش پنج درصدی نسبت به نتایج انتخابات پیشین است. حزب راست گرای پوپولیستی «آزادی»  با ازدست دادن 10 درصد از آرا و کسب 14.3 درصد در رتبه سوم جای گرفته است.

حزب سبزها که در انتخابات سال 2017 حتی نتوانسته بود از حد نصاب چهاردرصدی ورود به پارلمان عبور کند، در این انتخابات 14 درصد آرا را کسب کرده است. گفته می شود سباستین کورتس دولت را در ائتلاف با حزب سبزها تشکیل خواهد داد چراکه تجمیع آرای این دو حزب برای تشکیل دولت کافی است.

با انتشار خبر نتایج نسبتا قطعی انتخابات، آنه گرت کرامپ−کارنباوئر، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان پیروزی سباستین کورتس، رهبر 33ساله حزب مردم اتریش را به او تبریک گفت. او ابراز امیدواری کرد که دو کشور در سطح اروپا همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در اتریش در پی سقوط دولت ائتلافی برگزار شد. در پایان ماه می گذشته پس از رسوایی انتشار ویدئویی جنجالی از هاینتس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب آزادی و معاون کورتس، با رای عدم اعتماد پارلمان مواجه شد و سقوط کرد. اشتراخه در این ویدئو که در جزیره «ایبیزا» با دوربین مخفی ضبط شده، پیش از انتخابات پارلمانی 2017 به زنی که ظاهرا از یک خانواده ثروتمند روس است می گوید حاضر است در قبال کمک به پیروزی حزبش در این انتخابات به او قراردادهای دولتی بدهد.